Garage wil auto niet wegslepen

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 03 januari 2022

De auto die wij 3 maanden geleden hebben gekocht rijdt niet meer.
De verkopende partij wil de auto niet komen ophalen, en weigert garantie.
Is hij verplicht om de auto te komen ophalen?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

 

De auto die u pas heeft gekocht rijdt niet meer. De verkoper wil de auto niet ophalen en geen garantie geven. U vraagt of de verkoper de auto moet ophalen.

De vraag is wat de reden is dat de auto niet meer rijdt.  Heeft u garantie? Dan regelen de voorwaarden wat de verkoper wel of niet moet doen. Garantie houdt over het algemeen in "reparatie" en niet automatisch ook sleephulp. Leest u in dat geval uw garantievoorwaarden hierop na.

Heeft u geen garantie? In dat geval geeft de wet aan dat u van wat u koopt wel redelijke verwachtingen mag hebben. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer:

  • bouwjaar
  • kilometerstand
  • het gebrek
  • was het gebrek aanwezig bij de levering?

Over het algemeen geldt: hoe ouder de auto, des te eerder u rekening moet houden met gebreken en onkosten.

Onderzoeksplicht bij aankoop

Als koper moet je onderzoeken wat je koopt. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig te zien of constateren zijn dan is het geen verborgen gebrek.

Aanwezig bij levering?

Om een beroep op non-conformiteit te kunnen doen, moet het gebrek bij levering al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. De verkoper moet dan aantonen dat het gebrek bijvoorbeeld door eigen gebruik of verkeerd gebruik kan zijn ontstaan.

Uw mogelijkheden hangen dus af van onder meer de leeftijd en kilometerstand van de auto. 

Komt de verkoper u niet tegemoet? Dan zult u juridische stappen moeten zetten. In dat geval kunt u mogelijk ook sleepkosten verhalen. Of u in het gelijk wordt gesteld is zo echter niet te zeggen.

Leest u ook:  Klachten na aankoop - ANWB