Annulering hotel vanwege aanscherpende maatregelen

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 10 januari 2022

Op 13 oktober j.l. heb ik via social deal het Mercure hotel Amsterdam Centre geboekt van 12 t/m 15 december 2021. Op 27 november heb ik die boeking bij social deal geannuleerd, omdat vanwege het coronavirus de mogelijkheden in Amsterdam in deze periode ernstig beperkt werden (bijv. alle winkels, e.d. dicht na 17.00 uur) en een lockdown dreigde. Dit laatste gebeurde ook  kort hierna.
Mijn verzoek tot terugbetaling van de 4x 89,- euro werd niet gehonoreerd. Tot en met 31 maart a.s. blijft de reservering geldig, daarna vervalt het bedrag en ben ik het kwijt zonder levering van diensten. Mijn vraag is nu: wat zijn mijn mogelijkheden, rechten en plichten in deze casus?

Antwoord van Henny

ANWB Expert

Op 13 oktober heeft u een hotel geboekt in Amsterdam voor de periode 12 t/m 15 december. Omdat vanwege het coronavirus de mogelijkheden in Amsterdam ernstig beperkt werden, heeft u de boeking geannuleerd. U krijgt geen geld terug, maar het bedrag blijft tot 31 maart 2022 staan. Hierna vervalt het bedrag. U wilt weten wat uw mogelijkheden zijn 

Als er geen beperkende maatregelen voor het hotel golden, kon u gewoon gebruik maken van het hotel. De ondernemer kon de overeenkomst nakomen en in dat geval is het niet mogelijk om kosteloos te annuleren. U heeft alleen recht op geld terug als de ondernemer de overeenkomst annuleert. De annuleringskosten zijn terug te vinden in de overeenkomst.

De ondernemer kan uit coulance, dus onverplicht, een andere regeling met u treffen. Dat heeft hij gedaan door u nog de mogelijkheid te bieden om op een later tijdstip te komen. 

Meer informatie over corona en vakantie in eigen land vindt u op onze website.