Andere cruise vakantie dan voor betaald

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 19 januari 2022

Zo'n 9 maanden geleden hebben wij een Cruise in de VAE geboekt voor 2 personen en 8 dagen. Na een vlucht naar Dubai zou de boot Oman, Quatar, Abu Dhabi en weer Dubai aandoen. Door Corona hadden wij bij het boeken uiteraard al rekening gehouden dat er zomaar meer voorzorgsmaatregelen zouden komen zoals extra PCR-testen ed. Maar begin vorig jaar hadden we toch eigenlijk wel een beetje de hoop dat het begin 2022 beter zou gaan. Maar de afgelopen weken hebben wij zoveel mails van onze reisorganisatie gehad dat de Cruise er nu heel anders uit ziet en niet meer is wat we wilde en waar we voor betaald hebben. Zo moeten we al gelijk voor dat we in het vliegtuig mogen een extra PCR test doen op korte termijn ad 65 pp. Verder moeten we als we in Dubai aankomen gelijk weer een PCR test doen om op de boot te mogen. Omdat je eerst de uitslag NEGATIEF moet hebben voordat je mag inschepen deelde de reisorganisatie (uiteraard weer in opdracht van de Cruisemaatschappij) ons mee dat dit qua tijd niet gaat lukken. Dus moeten we de 1e nacht in een hotel (wel door de cruisemaatschappij betaald) en gaan we de volgende dag met de bus eerst een tour door Dubai (leuk maar niet voor gekozen) en vervolgens met de bus naar Abu Dhabi om daar in te schepen. Dit terwijl de boot met de andere gasten (die wel tijdig kunnen inschepen) alvast gaat varen naar Abu Dhabi. Wij stappen dus 1 dag later pas op de boot. Vervolgens mogen we vanwege de aangescherpte Corona-maatregelen NIET aanmeren in Quatar en nu ook recent niet meer in Oman. We blijven daarom 1 dag langer liggen in de haven van Abu Dhabi en gaan naar 1 dag met de boot naar het eiland Sir Bani Yas. Ongetwijfeld erg mooi maar NIET zelf voor gekozen.  Verder zijn wij van het zelf op pad gaan en niet georganiseerd. Van lieverlee hebben vielen er steeds meer landen af waar dit mag en nu is het VERPLICHT om met georganiseerde excursies te gaan om "in de bubbel te blijven". Naast dat dit ook weer NIET is waar we deze Cruise op uitgezocht hebben , zijn dit vaak dure excursies en ook nog eens met z'n allen in de bus. Hoe Coronaveilig is dit dan. Al met al vinden wij dit nu echt een Cruise worden die steeds minder voldoet aan onze wensen. Wij hebben een paar weken terug al eens gevraagd aan onze reisorganisatie of wij niet konden annuleren of opschuiven naar later dit jaar . Dit kon maar dan moesten we wel de kosten betalen ad 100% (??). Met andere woorden , zouden wij ons volledige reisbedrag kwijt zijn en dan helemaal geen vakantie hebben. Concreet is onze vraag, kunnen wij hier nog iets tegen doen want het voelt gewoon niet goed. Niet de vakantie die wij graag wilden maar ook nu Coronatechnisch minder fijn door een aantal malen net z'n allen in een bus te MOETEN. En ja , wij voelen ons nog steeds bevoorrecht om z'n mooie Cruise te kunnen doen en gaan er sowieso een mooie reis van maken !

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

U heeft 9 maanden geleden een achtdaagse cruise in de VAE geboekt voor 2 persoen. Vanwege de coronamaatregelen is de cruise voor u zó veranderd, dat het niet meer de cruise is die u had geboekt. U vraagt of u iets nog iets kunt doen.

Coronamaatregelen

Het is uiteraard teleurstellend dat tegen beter hopen in (aangescherpte) coronamaatregelen toch weer roet in het eten gooien. In deze onzekere coronatijd moet bij boeking van reizen rekening worden gehouden dat in de loop van de tijd, en ook vlak voor vertrek, coronamaatregelen zodanig worden aangescherpt dat dit gevolgen heeft voor de uitvoering van de reis, of in uw geval de cruise. Dat is helaas niet te voorkomen. 

Kosteloos annuleren?

U heeft uw cruise geboekt bij een reisorganisatie. Of u kosteloos kunt annuleren, is afhankelijk van de vraag in welke mate de wijzigingen afwijken van hetgeen oorspronkelijk bij boeking is overeengekomen. Ik kan dan ook niet zeggen of u de cruise kosteloos kunt annuleren. 

Contact opnemen

Ik raad u aan om nogmaals contact op te nemen met de reisorganisatie om alsnog tot een oplossing te komen. Wellicht is omboeken naar een later moment toch nog mogelijk of kunt u een korting bedingen. 

Geschil voorleggen

Mocht u er met de reisorganisatie niet uitkomen, dan kunt u het geschil ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Reizen. De reisorganisatie moet dan wel lid zijn van de ANVR of aangesloten zijn bij de Geschillencommissie.