Aansprakelijkheid voor motorschade door een probleem met de distributieketting

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 09 januari 2022

Deze Peugeot 3008 heb ik tweedehands gekocht in maart 2018 met een kilometerstand van ongeveer 40.000. Ik heb altijd met alle tevredenheid in deze auto gereden, tot afgelopen december 2021. Vlak voor vertrek heeft deze auto bij een kilometerstand van 81823 km ook nog op 27 september 2021 een onderhoudsbeurt gehad bij mijn plaatselijke Carteam bovag garage in De Rijp. Na een rit vanuit Nederland naar Oostenrijk ( zonder problemen, vreemde geluiden of iets dergelijks ) wilde ik met deze auto (nadat deze 3 dagen stil had gestaan op een parkeerplaats) wegrijden na het schoonmaken van de ramen  en  ondertussen de motor redelijk warm was gedraaid . Na een korte rit van ongeveer 500 meter te hebben gereden, stopte de motor ermee en wilde helemaal niets meer. Via mijn lidmaatschap bij jullie is de auto uiteindelijk weggesleept naar een garage in Oostenrijk ter analyse.  De auto was daar niet in een kort termijn te repareren en is uiteindelijk  op transport gezet naar Nederland richting  van Mossel in Purmerend waar deze reeds is aangekomen.

Op dit moment wordt nog aan de auto gewerkt, maar na analyse blijkt de motor van tijd te zijn (door waarschijnlijk een probleem in de distributieketting) waardoor er geen compressie meer is op geen enkele cilinder.  Ondertussen is mij wel gemeld  dat het geen garantie meer is maar heel misschien (na aanvraag naar Peugeot Nederland) een eventuele coulance regeling mogelijk is van maximaal 25%.
Ik heb vernomen dat de kosten enorm hoog kunnen worden om deze reparatie uit te voeren wat mij verbaast gezien de lage kilometerstand van deze auto.
Op jullie site heb ik wel dergelijke vragen/problemen gevonden waarbij ik zie staan dat een distributieketting (bij normaal gebruik/regulier onderhoud) een autoleven mee zou moeten gaan en op zijn minst 150.000 Kilometer.

Mijn vraag aan jullie is of ik nog recht heb op of aanspraak kan maken bij de Peugeot dealer (ook al is hij daar niet altijd  in onderhoud geweest maar wel via een ander erkend garage bedrijf) meer dan de beloofde coulance regeling van maximaal 25% (wat nog niet eens zeker is volgens van Mossel) op deze reparatie .
Gezien de lage kilometerstand en de betrouwbaarheid die te verwachten is van een distributieketting, lijkt het mij zeer waarschijnlijk dat ik als consument meer coulance en/of garantie mag verwachten van de Peugeot dealer.

Alvast bedankt voor het antwoorden van deze vraag !


Merk: Peugeot
Type: 3008 1.6 THP 165PK GT-Line
Bouwjaar: November 2016
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 165PK

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft drie jaar geleden een gebruikte auto gekocht. de motor is tijdens uw vakantie stukgegaan. De oorzaak lijkt een gebrek aan de distributieketting. Het onderhoud is na de koop verder niet bij de verkoper uitgevoerd, maar bij een andere garage. De garantie is afgelopen. 

Van belang is in dit geval of wat de oorzaak is van de schade van de motor. Voor de beantwoording van uw vraag ga ik er vanuit dat dit de distributieketting is. dit zal wel vast moeten komen te staan.

Levensduur distributieketting

Van een distributieketting mag u een langere levensduur verwachten dan de gereden 81000 km. De distributieriem zelf is echter kennelijk niet gebroken, maar van tijd geraakt. De vraag is dan weer wat hier de oorzaak van is. Ligt de oorzaak in de ketting zelf, dan kunt u als consument aangeven dat u van een distributieketting een langere levensduur mag verwachten dan 81000 km. U mag als consument volgens de wet namelijk wel redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. wel moet u aannemelijk kunnen maken dat dit gebrek in aanleg al bij levering aanwezig was. Er moet dus bijvoorbeeld niet iets met de auto zijn gebeurd na de levering wat deze schade kan hebben veroorzaakt.

Verkoper aanspreken

U moet de verkoper hiervoor aanspreken, want de verkoper is verantwoordelijk voor het product dat hij levert. Het is belangrijk om met de verkoper contact op te nemen. Is de auto al gerepareerd zonder de verkoper de kans te geven de auto te bekijken of te herstellen, dan verliest u namelijk uw rechten.

Als de schade een gevolg is van een defect van de distributieriem, en deze had niet tijdens een onderhoudsbeurt gezien of voorkomen kunnen worden, dan kunt u de verkoper aanspreken voor de schade.

Verkeerd onderhoud?

Is de schade het gevolg van verkeerd onderhoud, dan kunt u de garage die het onderhoud heeft uitgevoerd aanspreken. de fout moet dan wel door u aangetoond worden.

Is de schade het gevolg van een ander onderdeel dan stuk is gegaan, dan hangen uw mogelijkheden af van de redelijke levensduur en het onderhoud van dit betreffende onderdeel.

Voor de wijze waarop u de verkoper of garage kunt aanspreken verwijs ik u graag naar: Klachten na aankoop - ANWB