Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Welke rechten in garantieperiode

Vraag gesteld door op 22 oktober 2021

We hebben op 30-4-2021 (tenaamstelling) onze fiat panda gekocht uit 2012. In deze 6 maanden zijn we al 4 keer bij de garage geweest. Iedere keer is er iets anders aan de hand. Momenteel is er een motor melding. Ze kunnen in de garage echter niet vinden wat er aan de hand is. Iedere keer als wij met de auto komen is de melding verdwenen. Inmiddels zijn we goed klaar met de auto. En willen het liefst gewoon de auto terug geven van de garage. Welke rechten hebben we hierin?

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft enkele maanden terug een auto gekocht. In 6 maanden tijd bent u met verschillende zaken teruggeweest naar de verkoper. Nu is er een storing. De oorzaak is nog niet bekend. U zou de koop graag ongedaan maken.

Garantie

Als u de auto heeft gekocht met garantie, dan moet de verkoper de gebreken die tijdens de garantie worden gemeld oplossen. Is een probleem tijdens de garantie gemeld, maar nog niet opgelost, dan blijft de garantieverplichting voor dat probleem van kracht tot de oplossing is gevonden. In dat geval zal dit probleem dus ook onder garantie opgelost moeten worden.

Wet

Heeft u de auto gekocht zonder garantie, dan kunt u alleen een beroep doen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Hoe ouder de auto, des te eerder u rekening moet houden met gebreken.

Als koper moet je onderzoeken wat je koopt. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig te zien of constateren zijn dan is het geen verborgen gebrek.

Het gebrek moet voor een beroep op wettelijke garantie bij levering al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. De verkoper moet dan aantonen dat het gebrek bijvoorbeeld door eigen gebruik of verkeerd gebruik kan zijn ontstaan. Ontdekt u het gebrek later, dan moet u in ieder geval aannemelijk maken dat de auto normaal is gebruikt en goed is onderhouden. 

Wat mag u verwachten?

In uw geval betreft het een auto van negen jaar oud. Daarbij kunt u niet zonder meer stellen dat u geen gebreken hoeft te verwachten. De huidige kilometerstand speelt daarbij ook een rol. Bovendien is ook de vraag of er onderliggende oorzaken of problemen zijn die hebben geleid tot deze reparatie. Het is dus altijd lastig om een duidelijk advies te geven. Eerst zal de oorzaak duidelijk moeten zijn.

Auto terug of herstel?

Zolang het probleem te verhelpen is heeft de verkoper de mogelijkheid tot herstel of vervanging. Is het gebrek niet te verhelpen en kunt u de auto niet naar behoren gebruiken, dan kunt u de koopovereenkomst mogelijk ontbinden.

Stappenplan

Voor meer informatie over uw rechten verwijs ik u graag naar onze website: Klachten na aankoop - ANWB