Slechte schokbrekers, garantie?

Vraag gesteld door G. Osinga op 26 augustus 2021

Sinds 3 weken eigenaar van een Mitsubishi Outlander PHEV uit 2015 (twv 18k) gekocht bij een garagebedrijf helaas geen BOVAG. Na wat km gemaakt te hebben er achter gekomen dat de schokdempers achter erg slecht zijn (auto deinst erg na bij een drempel) nog geen olie lekkage zichtbaar, auto is ook nog niet op de brug geweest. Dit voorgelegd bij het garagebedrijf die gaf aan dat dit buiten de garantie valt gezien ik alleen een maand garantie heb op draaiende delen/motor en bak. Toch heb ik zoiets valt dit niet onder wettelijke garantie?

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft onlangs een occasion gekocht uit 2015 met een kilometerstand van 162.353 km. U bent hierbij een garantie overeengekomen van één maand op de motor en draaiende onderdelen. Het autobedrijf is niet aangesloten bij de BOVAG. Ongeveer 3 weken na aflevering van de auto en ongeveer 1000 km ontdekte u een probleem met de vering. Volgens de onderhoudsgarage moeten de schokdempers worden vervangen. U wilt graag weten wat uw rechtspositie is.

Garantie  

Partijen zijn vrij om de omvang, inhoud, vorm en overige voorwaarden van een garantie te bepalen, ook kunnen partijen besluiten geen garantie overeen te komen. In dit geval is de garantie beperkt tot de motor en de draaiende onderdelen. De schokdempers behoren niet tot de motor of de draaiende onderdelen en zijn derhalve uitgesloten van de garantie. U kunt zodoende geen aanspraak maken op kosteloze vervanging van de schokdempers door de garantiegever. Naast een eventuele commerciële garantie heeft een koper ook rechten op grond van de wet.

Conformiteit

Een product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die u daarvan op grond van de overeenkomst mag hebben. Wat redelijke verwachtingen zijn die u van een tweedehands auto mag hebben is afhankelijk van o.a. de aard van het gebrek, het bouwjaar, kilometrage en de betaalde prijs. Als een product niet voldoet aan de redelijke verwachting die u daarvan mocht hebben, kunt u herstel of vervanging eisen. De verkoper moet op grond van de wet het gebrek kosteloos verhelpen. Bovendien moet het herstel binnen een redelijke termijn plaatsvinden en met minimale overlast voor de koper. Het is aan de koper om te bewijzen dat er sprake is van een gebrek dat hij in redelijkheid niet hoefde te verwachten én dat het gebrek, althans de oorzaak daarvan al bestond op het moment van aflevering.

Aard van het gebrek

De levensduur van schokdempers is vooral afhankelijk van de belasting van de schokdempers. Bij normaal gebruik van een personenauto mag een levensduur worden verwacht van ongeveer 150.000 km. Naarmate de schokdempers slapper worden, wordt steeds duidelijker dat de schokdempers aan vervanging toe zijn. Het is onwaarschijnlijk dat de problemen met de schokdempers niet reeds waarneembaar waren toen u besloot om tot aankoop van de auto over te gaan.

Bekende gebreken bij aankoop  

Op grond van art. 7:17 lid 5 BW kan een koper zich niet beroepen op non-conformiteit als het hem bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn dat de zaak niet zou voldoen aan overeenkomst ten tijde van aankoop. Als een koper tijdens een proefrit of de onderhandelingen een gebrek opmerkt, dan kan de koper afzien van de aankoop of dit meenemen in de onderhandelingen.

Conclusie

Dat de schokdempers niet goed meer waren moet in redelijkheid opgemerkt kunnen zijn tijdens de proefrit, daarnaast zijn de schokdempers niet eerder versleten dan wat men in redelijkheid van schokdempers mag verwachten. Mijns inziens kan de verkoper in dit geval niet aangesproken worden tot kosteloos herstel op grond van non-conformiteit of op grond van garantie.  

Voor meer informatie over uw rechten bij klachten na aankoop, verwijs ik u graag naar onze website.