Niet uitbetalen COVID-voucher

Vraag gesteld door V. Mouw op 07 oktober 2021

Het Duitse reisburo Abindenurlaub weigert om hun urlaubsguthaben ( twv 606 euro, cocid gerelateerd) te verrekenen met een identieke boeking . Ze weigeren ook uit te betalen . De voucher is uitgegeven door de FTI group die de voucher niet accepteert bij het boeken van een reis. Evenals Olimar die samen werkt met Abindenurlaub.Ik krijg nu nog verzoeken om het openstaande bedrag te betalen !!! Wat moet ik doen?
 

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

U heeft bij een Duits reisbureau een reis geboekt. U wilt de voucher die u hebt gekregen, omdat de reis niet door kon gaan, verrekenen met een nieuwe reis. Maar het reisbureau Ab in den Urlaub weigert dit en willen ook de voucher niet uitbetalen. U moet nu het openstaande bedrag betalen. U vraagt wat u moet doen.

Als ik het goed begrijp, heeft u een (nieuwe) reis geboekt, die u met de voucher dat is uitgegeven door de FTI-group, wilde betalen. Als de voucher door de FTI-group is uitgegeven, moet u bij deze organisatie zijn om te vragen om uitbetaling van de voucher of de voucher gebruiken voor een nieuwe reis van deze organisatie.

Dat het reisbureau de voucher niet accepteert, kan kloppen. Immers zij hebben de voucher niet uitgegeven. Zij zijn slechts bemiddelaar geweest tussen u en de reisorganisator. Naar ik begrijp is dat de FTI-group. Als u een nieuwe reis bij het reisbureau hebt geboekt en dat is niet een reis van de FTI-group, dan is het juist dat u het nog openstaande bedrag moet betalen. 

Omdat u met een Duitse tegenpartij hebt te maken, zou u het Europees Consumenten Centrum kunnen verzoeken voor u te bemiddelen. Als u beschikt over een rechtsbijstandverzekering kunt u mogelijk deze verzekeraar inschakelen. U kunt in de polisvoorwaarden nagaan of zij een geschil met een Duitse tegenpartij dekking verlenen.