Koppeling wederom defect na 600 km

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 20 september 2021

Op 31 augustus mijn auto afgeleverd bij een onafhankelijke garage (geen Bovag lid) om mijn gehele koppeling(platen, drukgroep, druklager, 2massavliegwiel (staat op de bon) te vervangen. Het gaat om een Opel Vectra 1.9 cdti van 2006. Hierbij is ook een koppelstuk van de ontluchting vervangen alsmede de olie. Auto 6 september weer opgehaald. Heb er een kleine 600 kilometer mee gereden en op zondag 12 september rij ik rustig 80 op de cc en opeens heeft mijn auto geen aandrijving meer. Het toerental slipte 200 rpm omhoog, mijn cc schoot eraf en ik stond langs de kant van de weg. Totaal geen gevoel meer in het koppelingspendaal en ik kan mijn auto in elke versnelling zetten die ik wil, zonder te hoeven koppelen. Geen rare geluiden o.i.d. gehoord.

Heb de garage waar de reparatie uitgevoerd is gebeld en ze wisten niet helemaal wat ze moesten zeggen. Het draaide er op uit dat ik de auto maar moest brengen en dat ze er naar zouden kijken. Ik heb zelf geen auto ambulance dus ik had eerst de auto bij een bevriende automonteur laten ophalen en er even naar laten kijken/horen. Hij dacht dat de blaadjes van de drukgroep versleten zijn. Koppeling grijpt namelijk totaal niet aan, lijkt geheel ontkoppeld te zijn. Is goed ontlucht dus dat is het niet. Ook maakt de koppeling een slippend geluid in zijn 5 en 6, maar verder ook niks.

Nu de garage weer gebeld om de auto daar neer te zetten. Maar dat kon niet, want hij ging 2 week op vakantie.

Ik vind dat het niet mag kunnen dat de auto/bak binnen 1 week (600km) al weer kapot is, terwijl alles vervangen is. Lijkt mij ook niet te mogen.

Het lijkt er dan ook op dat er een verkeerde drukgroep is gemonteerd. Mijn vraag is dan, mag ik van de garage verwachten (als er een verkeerde drukgroep is gemonteerd) dat hij deze kostenloos repareert? Garage heeft aangegeven om er wel naar te willen kijken, maar dat is tot nu toe alles.

Ik zal nu eerst 2 weken moeten wachten totdat ik het probleem zeker weet. Maar ik wil graag goed voorbereid zijn op wat ik mag verwachten. Het kan ik mijn ogen namelijk niet zo zijn dat ik er weer een groot bedrag van de vervolgreparatie moet betalen, terwijl de garagist niet goed heeft gekeken naar welke type onderdelen hij moest vervangen. (als dit zo is verkeerde onderdelen)

Merk: Opel
Type: Vectra
Bouwjaar: 2006
Brandstof: Diesel
Motorvermogen: 120

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft onlangs de koppeling van uw Opel Vectra uit 2006 laten vervangen door een niet bij de BOVAG aangesloten autobedrijf. Minder dan 2 weken en ongeveer 600 km na deze vervanging lijkt de koppeling wederom stuk. De garagist heeft toegezegd de auto te bekijken nadat hij terug is van vakantie. U wilt graag weten wat uw rechtspositie is.

Technisch oordeel

De koppeling lijkt een defect te hebben in de drukgroep of de koppelingsplaat, dit kan echter pas  met zekerheid worden vastgesteld na demontage van de koppeling. Het lijkt waarschijnlijk dat er een fout is gemaakt door de garagist of dat de geplaatste onderdelen gebrekkig waren. Het lastige met een defecte koppelingsplaat is echter dat dit ook door verkeerd gebruik kan ontstaan. Na demontage zal direct zichtbaar zijn of er sprake is geweest van verkeerd gebruik.

Conformiteit

Een product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die een koper daarvan op grond van de overeenkomst mag hebben. Van een koppelingsplaat mag in beginsel een veel langere levensduur dan 600 km worden verwacht. Het is aan de koper om te bewijzen dat er sprake is van een gebrek dat hij op grond van de overeenkomst in redelijkheid niet hoefde te verwachten. Daarnaast zal de koper moeten bewijzen dat het gebrek, althans de oorzaak daarvan al aanwezig was toen het product werd afgeleverd. Als bij een consumentenkoop het gebrek zichtbaar wordt binnen 6 maanden na aflevering dan hoeft de koper niet te bewijzen dat (de oorzaak van) het gebrek al bij aflevering aanwezig was.

Verkeerd onderdeel of andere fout

Als de garagist een onderdeel heeft geplaatst dat niet geschikt was voor uw auto of als de garagist een andere fout heeft gemaakt tijdens de reparatie/vervanging van de koppeling, dan kunt u de garagist aanspreken tot schadevergoeding. Bij een vordering tot schadevergoeding vanwege een wanprestatie, zult u als opdrachtgever moeten bewijzen dat de garagist een fout heeft gemaakt en dat de schade het rechtstreekse gevolg is van de gemaakte fouten.

Conclusie

Als de garagist een fout heeft gemaakt of als de gebruikte onderdelen gebrekkig geweest blijken te zijn, zal de garagist het probleem voor u kosteloos moeten oplossen. Er bestaat een (geringe) kans dat de oorzaak van de schade gevonden wordt in een verkeerd gebruik van de koppeling. In dat geval zult u de kosten voor herstel moeten dragen. Ik raad u aan om de conclusies van de garagist af te wachten en te vragen om de vervangen onderdelen. Mocht u achteraf een geschil krijgen over wie de kosten voor deze reparatie moet dragen, dan kunt u het benodigde bewijs (waarschijnlijk) op basis van de vervangen onderdelen leveren.

Voor meer informatie over uw rechten bij non-conformiteit of klachten na reparatie, verwijs ik u graag naar onze website.