Geld terug bij veel te kleine campingplek?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 29 augustus 2021

Wij hebben via internet een kampeerplaats geboekt bij een camping in Frankrijk (anwb erkend 2021). Tijdens de boeking heb ik screenshots gemaakt van het gereserveerde. De oppervlakte van deze campingplek was minimaal 100 m2 en maximaal 150 m2. Na de boeking moesten we de maten van onze caravan doorgeven. Aangezien wij een kleinere caravan hebben, hebben we ook een. Bijzettent bij ons. Ik heb de maten doorgegeven en hierbij ook aangegeven wel nog een bijzettent te hebben. De boekingssite gaf ook aan dat de plek met wifi en stroom was. Bij aankomst moesten we alsnog 28 euro betalen voor de wifi en bleek de plek nog geen 60 m2 te zijn. Natuurlijk zijn wij hierover vriendelijk met de persoon achter de balie in gesprek te gaan. Hij bleek vakantiewerk te doen op deze camping, begreep dat deze plek niet overeenkwam met onze boeking en wist wel een oplossing. Hiervoor moesten we wel 45 minuten wachten tot de eigenaresse weer terug kwam op de camping. Bij aankomst was de eigenaresse niet blij. Ze snauwde ons af en was niet bereid om rustig met ons in gesprek te gaan. Haar letterlijke woorden waren “jullie vinden deze plek niet leuk, jullie zijn niet eerlijk”. Toen ik de screenshots van de boeking liet zien en aangaf te willen krijgen waar ik voor betaald heb, begon ze nog meer te schreeuwen. Mevrouw wilde na lang praten en rustig blijven ons nog wel de “noodplek” toewijzen. Een leeg grasveldje naast de wc (die 2 meter hoger over deze plek uitkeek). Qua privacy en geur geen plek waar wij 2 weken willen verblijven. We kwamen er niet uit. Mevrouw snauwde ons ook nog toe dat we moesten opschieten, want de volgende stond al in de rij voor deze plek (via internet). Uiteindelijk kregen wij een klein deel van ons geld terug van mevrouw en stonden we dakloos in Zuid Frankrijk. Mevrouw is ons nog honderden euro’s schuldig.
We hebben een annuleringsverzekering afgesloten tijdens de boeking en hebben ook een doorlopende reisverzekering. Hoe kunnen we er voor zorgen dat we al ons geld terugkrijgen?

Bijkomende vraag: Hoe komen campings aan hun sterren en hun ANWB erkenning op de ANWB site? Nemen jullie dit soort ervaringen van jullie leden mee in de erkenning die campings krijgen?

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

U heeft een plek gereserveerd op een camping in Frankrijk. De plek die u kreeg, was kleiner dan de door u gereserveerde plek. U hebt daarover gereclameerd en kreeg een andere plek toegewezen. Deze kampeerplaats was voor u niet acceptabel. U bent daarop weggegaan. U wilt nu alle kosten die u voor 2 weken hebt betaald terug.

U heeft niet gekregen wat u hebt geboekt. Daarop heeft de campingondernemer u een andere plek toegewezen. Nu u daar geen gebruik van hebt gemaakt, hebt u de overeenkomst geannuleerd. U hebt dan in beginsel geen recht op terugbetaling.

Als u uw geld terug wilt, moet u een brief naar de camping sturen met het verzoek u het volledige bedrag teug te betalen. U zou het Europees Consumenten Centrum kunnen vragen voor u te bemiddelen.

U kunt in de polisvoorwaarden van uw annulerings- en reisverzekering nagaan of dit onder de dekking valt.

Voor een antwoord op de vraag naar de ANWB Erkenning verwijs ik u graag door naar ANWB Camping.