Afwikkeling schade door autoverzekeraar

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 26 oktober 2021

sept. 2020 ben ik heel zachtjes op mijn voorganger gebotst met mijn auto. de auto voor mij had al een schade op de achterkant van haar auto. kort na de aanrijding heb ik contact opgenomen met mijn verzekeraar om te vragen hoe hoog de schade aan haar auto zou zijn. daar heb ik nooit antwoord op gehad. kort daarna heb ik een nieuwe auto gekocht en begon op trede 7.
een maand later is dit terug gezet naar trede 1 zodat ik een veel hogere premie moet betalen. na diverse mailtjes om te vragen naar het schaderapport en inmiddels alweer een jaar later heb ik nog steeds geen antwoord. weet niet meer wat ik moet doen ze blijven mij aan het lijntje houden. Hoop dat u mij kan helpen hoe nu verder. 

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

Vorig jaar september bent u achterop de auto die voor u reed gereden. U hebt kort daarna een nieuwe auto gekocht en door uw verzekeraar ingeschaald op trede 7. Een maand later heeft uw verzekeraar u teruggezet naar trede 1, waardoor u een hogere verzekeringspremie moet betalen. U heeft per e-mail geïnformeerd bij uw verzekeraar,, maar nog geen reactie gekregen. U vraagt ons advies.

Dat u van trede 7 naar trede 1 bent teruggezet, heeft mogelijk te maken met de schadevergoeding die uw verzekeraar aan uw tegenpartij heeft uitgekeerd als gevolg van de aanrijding van vorig jaar september. 

Ik raad u aan uw verzekeraar een aangetekende brief te versturen met de vraag naar de reden waarom u naar trede 1 bent terug gezet. U kunt dan een termijn stellen waarbinnen u antwoord wilt krijgen. Mocht u dan weer geen antwoord krijgen van uw verzekeraar, kunt u overwegen een klacht in te dienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KIFID). Hoe u dat doet, kunt u lezen op de website van het KIFID.