Elektrische step - hoe zit dat?
Je ziet ze steeds vaker op de weg en misschien heb je er zelf al eens mee gereden… de elektrische step. Zijn ze legaal of niet? Waar mogen ze rijden? Hieronder vind je de meest gestelde vragen en antwoorden.
Elektrische steps zijn in de regel niet toegestaan op de openbare weg. Vrijwel alle e-steps die je in Nederland en het buitenland op straat ziet zijn in Nederland verboden op de openbare weg.
De step kan in beslag genomen worden. Daarnaast kun je een bekeuring krijgen van 360 euro. Mocht je bij een ongeval betrokken raken dan kan dit ook financiële consequenties hebben, omdat je onverzekerd bent.
Elektrische steps worden gezien als motorvoertuig. Ze moeten daarom aan voertuigeisen voldoen. Er zijn eisen voor bijvoorbeeld fietsen, e-bikes, bromfietsen, motorfietsen en auto’s. De vereisten aan voertuigen zijn in alle EU-landen hetzelfde. Echter is er nog geen EU-regelgeving voor elektrische steps. Hierdoor is het voor producenten niet mogelijk om voor e-steps een goedkeuring te krijgen voor de openbare weg.
Sommige landen hebben wel nationale wetgeving voor elektrische steps, waardoor de steps legaal gebruikt kunnen worden op de openbare weg.
Nederland heeft regelgeving voor innovatieve voertuigen, zoals de Segway. Deze categorie heet 'bijzondere bromfiets'. Onder die regels zijn enkele elektrische steps goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg in Nederland.
De regelgeving over de ‘bijzondere bromfiets’ wordt herzien. Hiervoor is het ‘LEV-kader’ (LEV = Light Electric Vehicles) opgesteld dat naar verwachting in 2025 in werking zal treden. Let op: mocht je nu een e-step kopen (bijvoorbeeld voor gebruik op eigen terrein) dan is er geen garantie dat deze step later wordt toegestaan op de weg.
Het aanbod van elektrische voertuigen is volop in ontwikkeling. Voor de meest actuele lijst van alle 'bijzondere bromfietsen' kun je terecht bij de rdw. De regels voor de bijzondere bromfiets vind je op de site van de rijksoverheid.
Vraag bij de verkoper of producent na of de step echt is toegestaan op de openbare weg in Nederland. Vaak wordt in advertenties de suggestie gewekt dat de step handig is voor in de stad en bij voor- en natransport. Terwijl het vaak om steps gaat die niet toegelaten zijn op de openbare weg.
Als je de step ook in het buitenland wilt gebruiken controleer dan eerst welke regels daar gelden. Sommige landen laten alleen steps toe die maximaal 20km/u gaan of een maximum vermogen van 250 Watt hebben. Duitsland laat alleen steps toe die door de Duitse RDW gekeurd zijn.
Er zijn goedgekeurde steps waarbij je zelf moet meesteppen, met een maximale snelheid van 25 km/uur. Deze volgen dezelfde regels als de elektrische fiets. Steps met een maximum snelheid van 25 km/uur waarbij je niet zelf hoeft te steppen, worden gezien als snorfiets en rijden op het fietspad tenzij anders is aangegeven. Als er geen fietspad is, dan moet je hiermee op de weg rijden (net als fietsers). Toegestane e-steps die harder kunnen dan 25 km/uur kunnen, volgen de regels van bromfietsers en rijden op de rijbaan of op een bromfietspad.
Nee
Voor e-steps die aangewezen zijn als bromfiets of 'bijzondere bromfiets' geldt een minimum leeftijd van 16 jaar. Een helm of rijbewijs is niet verplicht. Een WA-verzekering wel. Alle regels van de bijzondere bromfiets lees je hier na op de website van de rijksoverheid.
E-steps met een goedkeuring als e-bike (zoals de 'e-micro') hebben geen minimum leeftijd.
Wat vindt de ANWB
De ontwikkeling rondom micromobiliteit komt niet uit de lucht vallen. Steden worden door bevolkingsgroei steeds voller, de leefbaarheid en bereikbaarheid staan onder druk en de wens om mobiliteit duurzaam te maken neemt toe. Micromobiliteiten kunnen een deel van de oplossing zijn, omdat ze beter in de stad passen dan personenauto’s en vrachtwagens. Ze nemen minder plek in en zijn vaak schoner.
De ANWB wil dat iedereen zorgeloos en met plezier onderweg kan zijn. Daar zetten wij ons al ruim 135 jaar voor in. We vinden het belangrijk dat mensen zelf kunnen kiezen hoe ze zich verplaatsen. Dat er meer keuze bij komt zien we als een voordeel.
(Standpunt ANWB Belangenbehartiging d.d. 08-01-2024)