Versleten koppeling BMW Serie 2 Tourer
Vraag gesteld door P. Koster-v. Kempen op 17 juni 2021
Probleem met de versnellingsbak van onze BMW Serie 2 Tourer.
Voorinformatie
In september 2016 kochten we bij de BMW-dealer in Groningen een demo-auto van het model BMW 218D.
De auto werd in oktober 2015 voor het eerst geregistreerd. Het model was recent geïntroduceerd door BMW.
Het betreft een handgeschakelde versie met op de teller 28.000 km.
De afgelopen jaren is de auto voornamelijk door mij en mijn vrouw gebruikt. Beiden zijn wij zeer ervaren automobilisten die in de afgelopen 45 jaar vele auto’s hebben bezeten en bereden van diverse merken. Op dit moment staat de km-teller van de BMW op 143785.
Het probleem
Onlangs verscheen een melding in het display dat er een probleem was met de aandrijving.
We hebben de auto meteen daarna naar onze vaste BMW-dealer gebracht in Utrecht.
Onderzoek gaf aan dat de koppeling is versleten.
Het advies was dat de koppeling moest worden vervangen en mogelijk ook het vliegwiel;. Prijsopgave inclusief eventueel vliegwiel € 2600.
Enig onderzoek op Internet leverde al snel op dat de koppeling van de eerste exemplaren van de Serie 2 Tourer bekend was door problemen met de koppeling die te licht was voor de auto en na een tijd werd vervangen door een steviger koppeling. Onze auto heeft nog de zwakke koppeling.
Zie bv de volgende links:
https://www.autoblog.nl/bmw-218i-active-tourer-blijkt-een-onbetrouwbaar-kreng
https://www.sachsperformance.com/nl/koppelingsset-sachs/versterkte-koppeling-bmw-218d-f45
https://www.autointernationaal.nl/2017/09/duurtest-blamage-bmw/
Ik heb de bedrijfsleider gebeld die erkende dat 143000 km wel vroeg was voor een versleten koppeling en dat inderdaad enige tijd na introductie door BMW een steviger koppeling werd gemonteerd in de Serie 2 Tourer.
Om ons tegemoet te komen bood hij aan een korting te bieden op de reparatie van 10%.
Ik vind dat de problemen die we nu hebben en de kosten die we moeten gaan maken te wijten zijn aan een ontwerpfout en voor rekening komen van BMW.
We willen best een stuk bijdragen want natuurlijk is er ook een stuk normale slijtage na 143000 km maar een tegemoetkoming van 10% vind ik onvoldoende.
Graag hoor ik uw mening in deze en een advies hoe hier mee verder te gaan.
Antwoord van Chaim
ANWB ExpertU heeft in 2016 een demo-auto gekocht bij een dealergarage met 28.000 km op de teller, inmiddels is de kilometerstand 143785 km.
Onlangs heeft uw onderhoudsgarage geconstateerd dat de koppeling en mogelijk ook het vliegwiel moet worden vervangen. U heeft ontdekt dat de koppeling, die ook in uw auto gebruikt is, niet geschikt was voor uw auto. De fabrikant heeft bij de doorontwikkeling van het model gekozen om een zwaardere koppeling te gebruiken. Ook vind u vervanging van de koppeling bij deze kilometerstand, mede gelet op uw rijstijl in zijn algemeenheid te vroeg. De garage heeft u een coulanceaanbod gedaan om 10% van de kosten voor haar rekening te nemen. U wilt graag weten wat uw rechtspositie is en of u een grotere bijdrage door de garage kunt afdwingen.
Conformiteit
U heeft recht op een product dat voldoet aan de redelijke verwachtingen die u daarvan op grond van de koopovereenkomst mag hebben. Welke redelijke verwachtingen u van een auto mag hebben is o.a. afhankelijk van de aard van het gebrek, de leeftijd en kilometrage. Als er sprake is van een gebrek en u kunt bewijzen dat dit gebrek, althans de oorzaak daarvan, al bestond op het moment dat u de auto geleverd kreeg, heeft u op grond van de wet recht op kosteloze herstel van het vliegwiel en de koppeling.
Herstel
Het uitgangspunt van de verplichting tot herstel op grond van non-conformiteit is dat het product in de staat wordt gebracht die voldoet aan de redelijke verwachtingen die de koper van het product mocht hebben. Een nieuwe koppeling en vliegwiel zou u in een betere positie brengen dan als de koppeling geen gebrek had gehad.
Koppeling
De koppeling van een auto is aan slijtage onderhevig. Van de koppeling van een auto mag een gemiddelde levensduur van ten minste 150.000 km worden verwacht. Bij onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn, is het vaak lastig om te bewijzen dat het onderdeel gebrekkig was. In de regel slaagt een beroep op non-conformiteit m.b.t. een slijtageonderdeel alleen als de vervanging van het product al zeer vroeg noodzakelijk is.
Conclusie
Het zal lastig zijn om te bewijzen dat er sprake is van een gebrek. Dat de gebruikte koppeling in latere modellen vervangen is voor een zwaardere variant duidt weliswaar op een zwakke plek in de auto, maar betekend niet dat er per definitie sprake is van een gebrekkig product. Hiernaast heeft de koppeling nagenoeg de gemiddelde levensduur gehaald, die van het onderdeel verwacht mag worden. Als u in het gelijk gesteld zou worden na een juridische procedure verwacht ik dat u alsnog een fors gedeelte van de rekening zult moeten betalen. Mijns inziens zal dan ten minste een expertise onderzoek naar het onderdeel nodig zijn, om het eventuele gebrek vast te stellen. Als u in het ongelijk gesteld wordt komen de kosten van de procedure voor uw rekening en kunt een de kosten van een expertise onderzoek niet verhalen op de verkoper.
Ik raad u aan om in overleg met de verkoper te kijken of een gunstigere regeling, bijvoorbeeld 25% van de kosten voor rekening van de garage, haalbaar is. Een juridische procedure raad ik af.
Voor meer informatie over non-conformiteit, verwijs ik u graag naar onze website.
Deel deze pagina