Levering alarmsysteem
Vraag gesteld door op 5 mei 2021
In november 2020 heb ik een nieuwe Volvo XC40 besteld. Omdat mijn verzekering (ABNAmro) een alarmsysteem vereist heb ik de betreffende optie besteld. De auto is in april 2021 geleverd, inclusief een af-fabriek geïnstalleerd alarmsysteem. Om eea zwart op wit te hebben vroeg ik mijn Volvo dealer om een bewijs dat het alarmsysteem was ingebouwd. Ik kreeg hierop te horen dat ik dan €400 moest betalen omdat de SCM per 1-1-21 de eisen veranderd heeft en mijn systeem niet aan de nieuwe eisen voldoet.
Ik acht dit niet terecht zeker omdat mij tot het moment dat ik bewijs vroeg niet geïnformeerd ben over nieuwe eisen.
Hoe is mijn recht in dit geval?
Antwoord van Lisette
ANWB ExpertU heeft in november vorig jaar een nieuwe Volvo XC40 besteld met een alarmsysteem. Dit vereist de verzekeraar. U vroeg om bewijs dat het alarmsysteem aanwezig is. U moet hiervoor € 400 betalen, omdat de eisen per 1 januari 2021 zijn gewijzigd. U vraagt wat uw rechten zijn.
Zolang uw verzekeraar geen specifieke eisen aan een alarmsysteem stelt of heeft gesteld, voldoet u aan deze eis met het ingebouwde alarmsysteem. Ander bewijs is naar mijn mening niet nodig, als de optie van het alarmsysteem op de koopovereenkomst/factuur staat vermeld.
Voor het geval u het nieuwe alarmsysteem wil (of moet) laten installeren, geldt het volgende. Voor zover het bij de verkoper bekend was dat er voor het alarmsysteem per 1 januari 2021 nieuwe eisen zouden gaan gelden, had hij u daarop moeten wijzen toen u de auto kocht. Het is in dat geval niet redelijk dat de verkoper u daar kosten voor in rekening brengt. Ik raad u aan om hierover met de verkoper te overleggen.
Mocht u er niet uitkomen, dan kunt u met het geschil naar de Geschillencommissie Voertuigen. De verkoper moet dan wel aangesloten zijn bij de BOVAG.
Voor meer informatie over klachten na aankoop verwijs ik u graag naar onze website.
Deel deze pagina