Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Koppeling kapot, non-conformiteit

Vraag gesteld door op 18 mei 2021

Een maand geleden 16-04 (nu 19-05) heb ik een auto gekocht bij een garage. Het gaat om een hyundai i10 uit 2012 voor 4300 euro. Er stond 92000 km op de teller en hij had net een apk gehad. Nu is inmiddels op zondag 16 mei de koppeling versleten en kan ik niet meer in de auto rijden. Kan ik op basis van non-conformiteit de garage verantwoordelijk stellen.

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht van 9 jaar oud. Na een maand is de koppeling stuk. U vraagt wat uw rechten zijn.

Conformiteit/garantie
Heeft u een auto gekocht met garantie, dan bepalen de garantievoorwaarden of u recht heeft op kosteloos herstel.

Heeft u een auto gekocht zonder garantie, dan kunt u een beroep doen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Hoe ouder de auto, des te eerder u rekening moet houden met gebreken.

Als koper moet je onderzoeken wat je koopt. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig te zien of constateren zijn dan is het geen verborgen gebrek.

Gebrek binnen zes maanden na aankoop
Het gebrek moet bij levering al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. De verkoper moet dan aantonen dat het gebrek bijvoorbeeld door eigen gebruik of verkeerd gebruik kan zijn ontstaan. Ontdekt u het gebrek later, dan moet u in ieder geval aannemelijk maken dat de auto normaal is gebruikt en goed is onderhouden. 

Wat u mag verwachten
In uw geval betreft het een auto van negen jaar oud. Daarbij kunt u niet zonder meer stellen dat u geen gebreken hoeft te verwachten. De huidige kilometerstand speelt daarbij ook een rol. Ook is een koppeling een slijtage-gevoelig onderdeel. Het gebrek is wel binnen zes maanden ontdekt, dus het is aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek tijdens/door uw gebruik is ontstaan. 

Wat u kunt doen
De verkoper is in dit geval de partij die u kunt aanspreken.
Het zou redelijk zijn als de verkoper u iets tegemoet komt in de kosten als blijkt dat de koppeling bij aankoop al niet goed was. Doet hij dit niet, dan zult u juridische stappen moeten ondernemen. Als u de auto heeft gekocht bij een Bovag garage, dan kunt u mogelijk naar de Geschillencommissie Voertuigen. Of u daar in het gelijk wordt gesteld kan ik u echter niet garanderen. Het is in ieder geval in dat geval van belang om eventuele onderdelen voor onderzoek achter te houden. 

Ik raad u aan met de verkoper in gesprek te gaan. Mogelijk is deze bereid in ieder geval een deel van de kosten voor u te vergoeden, of biedt hij een andere oplossing.

Stappenplan
Voor meer informatie over uw rechten en een stappenplan verwijs ik u graag naar onze website.