Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Gevaar van rijhulpsystemen

Vraag gesteld door G. Nijhuis op 11 mei 2021

In mijn omgeving, NO Twente, maak ik steeds vaker mee dat adaptive cruise control onjuiste informatie ontvangt. Ik rijd een Volkswagen ID-3.
Op Rijkswegen en provinciale wegen valt het mee echter, op gemeentelijke (B) wegen is het een puinhoop. Gemeentes zijn er als de kippen bij om de maximum snelheid aan te passen aan een tijdelijke situatie. (Weg werkzaamheden) Echter, als de werkzaamheden voorbij zijn "vergeet"men de juiste maximum snelheid terug te zetten. De gemeenten Dinkelland en Tubbergen, mijn omgeving, spannen hierin de kroon.
Wegen waar je 60 km pu mag rijden zijn teruggebracht naar 50 km. Dit gebeurt allemaal Online/Digitaal. Er staan geen borden. Een weg werkzaamheid is allang voorbij. Dit wekt bijzonder veel irritatie op. Je koopt een duurzame auto, wilt er duurzaam gebruik van maken, maken gemeenten je het onmogelijk om op de adaptive cruise control te rijden.
Plotseling, uit het niets, gaat je auto de snelheid verlagen van 60km  pu naar 50 km pu. bijzonder irritant. Daarnaast even gemeenten geen goede coordinaten mee wanneer er sprake is van parallelwegen. Vaak wordt op de hoofdweg dan de maximum snelheid van de parallelweg gelezen.

Antwoord van Monique

Antwoord van Monique

ANWB Expert

U geeft aan dat het rijhulpsysteem (in uw geval het adaptive cruise control) geen goede informatie krijgt met mogelijke verkeersonveilige situaties tot gevolg. Goed dat u dit punt onder onze aandacht brengt.

Wij zijn voorstander van innovatie en het steeds verder automatiseren van voertuigen maar dit moet wel veilig gebeuren. Er zijn meerdere soortgelijke berichten hierover bij ons aangekomen en wij gaan hier aandacht voor vragen bij de partijen die hier op landelijk en Europees niveau bij betrokken zijn.

Rijhulp-systemen moeten hun betrouwbaarheid bewijzen voordat deze in het openbare verkeer kunnen worden ingeschakeld. Dit geldt in het bijzonder voor systemen die direct op het remmen/versnellen van het voertuig ingrijpen. Het spreekt immers voor zich dat fouten hierin tot onveilige verkeerssituaties of zelfs ongevallen kunnen leiden.

Mocht hier nieuws over te melden zijn, dan zullen we daarover communiceren op anwb.nl.