Gebrek gekochte auto bij thuiskomst

Vraag gesteld door C. Hoogenberg op 18 juni 2021

Ik heb een bmw e46 gekocht bij een garage en alles zou netjes moeten functioneren, dit gaf meneer ook aan toen ik erna vroeg.

De afstandsbediening op de sleutel functioneerde niet echter vond ik dat geen probleem, als ik hem van buitenaf maar kon afsluiren.

Stom genoeg ben ik vergeten om de sleutel te proberen van buitenaf. Bij thuiskomst bleek de auto niet afgesloten te kunnen worden, onderhand heb ik een prijsopgave van 200euro om het slot te vervangen.

Kan ik dit verhalen op de verkoper? Volgens meneer heeft hij nooit het slot geprobeerd omdat hij altijd binnen stond bij de garage
 

Antwoord van Henny

ANWB Expert

U heeft een BMW gekocht bij een garage. Volgens de verkoper functioneerde de auto goed. Dat de auto niet op afstand kon worden geopend/gesloten wist u en dat vond u geen probleem. Nadat u de auto had afgehaald bleek dat de auto ook niet met de autosleutel geopend/gesloten kon worden. Uw vraag is of u de kosten van reparatie kan verhalen op de verkoper.

Non-conformiteit en ‘wettelijke garantie’
Volgens de wet heeft u recht op een deugdelijke auto. Dat betekent dat de auto geschikt is voor normaal gebruik. Dit wordt ook wel de wettelijke garantie genoemd. Kunt u aantonen dat de auto niet de eigenschappen heeft die u op grond van de overeenkomst mocht verwachten dan kunt u van de verkoper herstel of vervanging eisen. U mag ervan uitgaan dat een auto kan worden afgesloten en daarmee voldoet de auto op dat punt niet  aan de redelijke verwachtingen. Dat de verkoper zegt dat hij het niet wist, doet niet ter zake. U mag verwachten dat de auto deugdelijk is.

Terug naar de verkoper
Ga met een klacht allereerst terug naar de verkoper. Hij is de contractspartij en daarmee uw aanspreekpunt. U moet de verkoper de gelegenheid geven het probleem op te lossen. Geeft u die gelegenheid niet dan verspeelt u daarmee uw rechten. U kunt dus niet direct de auto elders laten repareren en het geld terugvragen.

Garantie
Als u garantie heeft afgesproken dan zal de verkoper het gebrek moeten oplossen. En ook als u geen garantie heeft afgesproken kunt u soms een beroep doen op non-conformiteit (wettelijke garantie). U moet dan wel bewijzen dat de auto niet voldoet aan de verwachtingen en dat het gebrek binnen 6 maanden na de aankoop naar voren komt.
Meldt u klacht wel schriftelijk als de verkoper het gebrek niet oplost. Voor de wijze waarop u dit kunt doen verwijs ik u graag naar het stappenplan bij klachten na aankoop op onze website.

Meer informatie vindt u op onze website: Klachten na aankoop.