Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Garantie boordcomputer buiten Bovag-garantieperiode

Vraag gesteld door op 19 juli 2021

Ik heb mijn tweedehands Opel Astra voor €14000 gekocht toen deze 2,5jaar oud was. Na 8 maanden houdt de boordcomputer met navigatie, audio etc. spontaan op. De garage geeft aan dat deze nieuw €1500 kost reparatie kost zo'n €700. Om mij tegemoet te komen geven ze mij 30% korting op de reparatie. Ik ben van mening dat dit onderdeel gebouwd wordt voor de levensduur van de auto en dus niet na zo'n 3 jaar kapot mag gaan. Daarbij is de Bovag garantie pas net afgelopen. Heb ik recht op een vervanging/reparatie onder garantie, zonder zelf een bijdrage in de kosten te leveren?

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een tweedehands auto gekocht. Na 8 maanden gaat de boordcomputer stuk. De garage biedt 30% korting op de reparatiekosten. U vraagt waar u recht op heeft.

U heeft een auto gekocht met garantie, maar deze is net voorbij. U kunt dan ook alleen een beroep doen op de wet. U mag als consument op grond van de wet redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Hoe ouder de auto, des te eerder u rekening moet houden met gebreken.

Het gebrek moet  bij levering al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan is het uitgangspunt dat dit het geval is. De verkoper moet dan aantonen dat het gebrek bijvoorbeeld door eigen gebruik of verkeerd gebruik kan zijn ontstaan.
Ontdekt u het gebrek later, zoals in uw geval, dan moet u in ieder geval aannemelijk maken dat de auto normaal is gebruikt en goed is onderhouden. 

Uw auto is drie jaar oud. Bij zo'n leeftijd hoeft u geen grote gebreken te verwachten. De huidige kilometerstand speelt echter ook een rol. Is er heel veel met de auto gereden, dan kan dat wel van invloed zijn op uw verwachtingen. Ook is van belang of er onderliggende oorzaken of problemen zijn die hebben geleid tot deze reparatie. Een duidelijk advies is dan ook lastig te geven. Een boordcomputer is echter wel een onderdeel waar u zelf geen invloed op heeft en waar u een langere levensduur van mag verwachten dan drie jaar. 

De verkoper is in dit geval de partij die u kunt aanspreken.

De verkoper moet u in dit geval tegemoetkomen in de kosten van herstel. De aangeboden 30 % is naar mijn mening te laag. Een eventuele eigen bijdrage zou maximaal tussen de 0-30% moeten liggen. Komt u er niet uit met de verkoper, dan zult u juridische stappen moeten ondernemen. Als u de auto heeft gekocht bij een Bovag bedrijf, dan kunt u naar de Geschillencommissie Voertuigen. 
 
Voor meer informatie over uw rechten verwijs ik u graag naar onze website: Klachten na aankoop - ANWB