Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dieselgate en schadevergoeding

Vraag gesteld door op 18 juli 2021

Ik las in het nieuws dat de rechtbank Amsterdam een uitspraak heeft gedaan tegen Volkswagen. In 2011 heb ik een Mercedes gekocht, die sjoemelsoftware blijkt te bevatten. Ik wil graag weten of ik in aanmerking kom voor een schadevergoeding en of ik me nog kan aansluiten bij een collectief.

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft een Mercedes uit 2011 die sjoemelsoftware blijkt te bevatten en wilt weten of u zich kunt aansluiten bij een collectieve claimorganisatie.

Dieselgate
In september 2015 werd bekend dat autofabrikant Volkswagen AG met ‘sjoemelsoftware’ jarenlang de uitslagen van emissietests met manipulatie-instrumenten beïnvloedde. Daardoor liggen de emissiewaarden van dieselvoertuigen van Volkswagen, Audi, Škoda en SEAT (samen: Volkswagen c.s.) met een zogenoemde EA189-motor al lange tijd veel hoger dan wettelijk is toegestaan.

Sinds ‘Dieselgate’ in september 2015 bekend werd, zijn wereldwijd steeds meer autofabrikanten speerpunt van juridische procedures en onderwerp van strafrechtelijk onderzoek.

Naast Volkswagen c.s. wordt ook Daimler (en dochterbedrijf Mercedes-Benz) ervan beticht sjoemelsoftware te hebben gebruikt.

Claimorganisaties in Nederland
In Nederland zijn er claimorganisaties die opkomen voor gedupeerde autobezitters door middel van collectieve claims tegen de autofabrikanten/autodealers. Er zijn echter tot op heden nog geen schadevergoedingen uitgekeerd.

Wel heeft de rechtbank Amsterdam op 14 juli 2021 in een procedure (aangespannen door Stichting Car Claim) bepaald dat Volkswagen c.s. onrechtmatig hebben gehandeld en dat sjoemeldiesels niet aan de wettelijke eisen voldoen. Daardoor beschikt de auto niet over de eisen die kopers op grond van de koopovereenkomst redelijkerwijs mochten verwachten. De rechtbank heeft het teveel betaalde bedrag begroot op EUR 3.000,- voor een nieuwe auto en EUR 1.500,- voor een tweedehands auto. Daarnaast is niet uitgesloten dat er nog andere schade is geleden.

De rechtbank heeft echter geen veroordeling tot betaling of prijsvermindering uitgesproken. In een vervolgprocedure kan (collectief) schadevergoeding gevorderd worden. Als Volkswagen c.s. in hoger beroep gaat tegen het vonnis, kan het nog wel een tijd duren voordat er duidelijkheid is of er schadevergoedingen moeten worden uitgekeerd.

Advies
In Nederland zijn een aantal claimorganisaties die opkomen voor de belangen van gedupeerde autobezitters, onder andere:  

Op de verschillende websites kunt u  (op basis van het kenteken) nagaan of uw voertuig sjoemelsoftware bevat, en of u voldoet aan de voorwaarden om zich aan te sluiten. Ook kunt u daar informatie vinden over de verschillen tussen de claimclubs, om welk automerk (en bouwjaar) het moet gaan, wat de eventuele kosten zijn etc.   

==============

Update (augustus 2023) 

Op 23 maart en 4 april 2023 veroordeelden de rechtbanken in Haarlem en Groningen autofabrikant Volkswagen tot een schadevergoeding (van € 3.000) voor nieuw gekochte sjoemeldiesels. Op 26 juli 2023 heeft de rechtbank Utrecht bepaald dat Volkswagen  een schadevergoeding van 1500 euro moet betalen aan een eigenaar die eerder een tweedehandse 'sjoemeldiesel' kocht.