Defect waarschuwingslampje
Vraag gesteld door A. van der Sluijs op 10 juni 2021
In november 2018 nieuwe Mazda MX5 gekocht. Na ca 100 km rijden brandt het lampje bandenspanning storing. Wordt hersteld door garage. Na iedere volgende bandenwissel hetzelfde probleem (inmiddels 6 keer). Elke keer lampje, garage repareert en het is weg, bandenwissel en na 100 km is het lampje er weer.
In de zomer van 2019 een lekke band gekregen op een bergweg in Frankrijk. We hadden het pas in de gaten toen de auto ging slingeren want het lampje brandde toen weer continu. Op een bergweg een zeer beangstigende ervaring!
Tot nu toe zijn wij zeer coulant geweest. Iedere keer weer de auto laten repareren, zonder blijvend resultaat dus. Inmiddels heb ik er geen vertrouwen meer in en wil ik de auto inruilen voor een nieuwe. Belangrijkste reden (naast al het gedoe): ik voel me niet veilig meer in deze auto. Straks is het lampje weer uit maar wie garandeert me dat het systeem wél werkt als het nodig is? Over bergwegen rijden is onze grootste hobby en ik durf het niet meer.
Mazda vraag 16.000 euro bijbetalen voor een nieuwe en biedt 1000 euro korting voor alle ellende. Zij reageren: och, zo'n lampje.... Dat vind ik veel te mager. Met de kennis van nu zou ik de auto direct na het voorval in Frankrijk ingeruild hebben (half jaar oud) en was ik met een paar duizend euro klaar geweest. Nu moet ik 15000 euro neerleggen omdat Mazda het probleem nog steeds niet heeft opgelost (en bagatelliseert) terwijl ik me niet veilig voel in deze auto.
Graag uw advies over deze zaak. Heeft u een idee hoe we dit kunnen aanpakken? Waar kunnen we (juridische) hulp vinden? Kunnen we de koop bv laten ontbinden ivm product met blijvende gebreken?
Antwoord van Chaim
ANWB ExpertU ervaart problemen met het bandenspanningswaarschuwingssysteem in uw auto. Steeds na ongeveer 100 km rijden na een bandenwissel, gaat het lampje branden. De dealergarage krijgt het lampje vervolgens uit en tot de volgende bandenwissel lijkt het probleem opgelost. In 2019 was u in Frankrijk toen het waarschuwingslampje na ongeveer 100 km na de bandenwissel ging branden. U heeft toen besloten om het lampje voor de duur van de vakantie te negeren. Helaas kreeg u toen een echte klapband en kon het waarschuwingssysteem geen tijdige waarschuwing meer afgeven, omdat het lampje al brandde. Na deze ervaring heeft u het vertrouwen in de auto grotendeels verloren en u wilt graag weten wat uw rechtspositie is.
Gebrek
Het is op dit moment onduidelijk waarom het waarschuwingslampje steeds na ongeveer 100 km na een bandenwissel gaat branden. Hoewel dit erg vervelend is, lijkt er geen sprake te zijn van een ernstig gebrek. Het incident met de klapband toont niet aan dat het systeem niet werkt. Ook bij een volledig correct werkend systeem kan het systeem u niet waarschuwen voor bandenspanningsverlies zolang deze waarschuwing al wordt gegeven. Waarschijnlijk had het systeem u tijdig gewaarschuwd als de ‘foutieve’ waarschuwing eerst was verwijderd.
Passief systeem
Als de auto is uitgerust met een passief systeem dan wordt de bandenomtrek tijdens het rijden gemeten door een sensor. Zodra er een afwijking wordt geconstateerd gaat het waarschuwingslampje branden. Het idee van dit systeem is dat de berijder na een waarschuwing de bandenspanning controleert en indien deze goed is, het systeem reset. Als de bandenspanning niet gecontroleerd wordt gaat het systeem ervan uit dat de banden op de juiste spanning zijn gezet. Na het verder leeglopen of het oppompen van één of meerdere banden, zal het systeem in dat geval (opnieuw) een waarschuwing geven. De reset hoeft niet door de garage te worden uitgevoerd.
Sensoren per band
Alternatief voor het passieve systeem is een systeem waarbij iedere band is voorzien van een sensor. Deze sensoren meten de werkelijke bandenspanning per band en geven een waarschuwing als de bandenspanning lager komt dan een vooraf bepaalde waarde.
Ontbinden koopovereenkomst
In beginsel is het niet mogelijk om een koopovereenkomst ongedaan te maken, nadat het product is geleverd. Als het product gebrekkig is en de verkoper kan of wil het gebrek niet verhelpen, dan kan de koper mits voldaan wordt aan een aantal eisen, de koop ontbinden. Het gebrek moet dan wel voldoende betekenis hebben om ontbinding te rechtvaardigen.
Conclusie
Hoewel de oorzaak van het probleem nog altijd onbekend is, mag van de verkoper worden verwacht dat hij het probleem onderzoekt en kosteloos voor u hersteld. Het probleem is bekend bij de verkoper en wordt momenteel (opnieuw) onderzocht. Het probleem lijkt geen gevaar op te leveren of het normale gebruik van de auto in de weg te staan. Als het systeem niet goed functioneert is de auto feitelijk even veilig als een auto waarin dit systeem niet is ingebouwd. Het niet goed functioneren van het systeem is daarom mijns inziens van onvoldoende betekenis om de koopovereenkomst op die grond te kunnen ontbinden. Voorgaande neemt niet weg dat de verkoper zijn uiterste best zal moeten doen om het probleem kosteloos te verhelpen. Ook buiten de fabrieksgarantie is er sprake van non-conformiteit en zal de verkoper het probleem kosteloos moeten oplossen.
Voor meer informatie over koop en uw rechten bij non-conformiteit, verwijs ik u graag naar onze website.
Deel deze pagina