Coulanceregeling kapotte distributieketting

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 28 juni 2021

Dacia Duster 1XRR36, (2014 ,ca 78.000km) nu voor tweede keer kapotte distributieketting. Met deze nieuwe ketting is ca 40.000 km gereden. Eerste keer dat de ketting kapot was viel binnen de garantie , nu niet zegt dacia/renault dealer te Groningen.
In okt 2018 is er nog groot onderhoud verricht aan de auto, dealer zegt dat auto niet goed is onderhouden en daardoor geen aanspraak op coulance regeling/ garantie / service.

vraag ; is het terecht dat ik voor alle kosten kom te staan?

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

De dealer heeft onlangs geconstateerd dat de distributieketting van uw Dacia Duster opnieuw vervangen moet worden. De ketting is al eerder vervangen en de huidige ketting heeft ongeveer 40.000 km gelopen. De dealer stelt dat u geen recht heeft op een tegemoetkoming in de vervangingskosten, omdat de auto gebrekkig zou zijn onderhouden. U wilt graag weten wat uw rechtspositie is.

Conformiteit
Een product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die u daarvan op grond van de overeenkomst mag hebben. Welke redelijke verwachtingen u van een auto mag hebben is o.a. afhankelijk van de aard van het gebrek, de kilometrage en de leeftijd. Als er sprake is van een gebrek dat u niet hoefde te verwachten en dit gebrek, althans de oorzaak daarvan al bestond bij aflevering van het product, dan kunt u kosteloos herstel van dit product eisen.

Aard van het gebrek
Voor de distributieketting geldt geen voorgeschreven vervangingsinterval, waardoor u in beginsel mag verwachten dat de ketting een autoleven lang meegaat. Bovendien is het van het type motor helaas bekend dat de distributieketting vroegtijdig oprekt. Als berijder heeft u nauwelijks invloed op de ketting en er wordt in beginsel geen onderhoud gepleegd aan de distributieketting volgens het onderhoudsschema. Dat de auto verkeerd zou zijn onderhouden, lijkt daarom geen geldig argument waarmee de verantwoordelijkheid voor de distributieketting kan worden afgewezen.  

Bewijs
Als koper zult u formeel moeten bewijzen dat de ketting bij aflevering niet voldeed aan de overeenkomst. Gelet op de feiten en omstandigheden, verwacht ik geen problemen met het leveren van deze bewijzen. Van de ketting mocht u verwachten dat deze na vervanging de komende 10 jaar geen problemen zou geven. Er zijn veel soortgelijke klachten over de distributieketting bij dit type motoren. Ik verwacht daarom dat het leveren van voldoende bewijs geen problemen zal opleveren.

Rechten bij non-conformiteit
Op grond van de wet kunt u herstel van het gebrek door de verkoper eisen. Het uitgangspunt van de verplichting tot herstel op grond van non-conformiteit is dat het product in de staat wordt gebracht die voldoet aan de redelijke verwachtingen die de koper van het product mocht hebben. Dat betekent in dit geval dat de verkoper of reparateur die de vorige keer de ketting heeft vervangen, moet zorgen dat voor u kosteloos een nieuwe distributieketting geplaatst wordt.

Conclusie
Ik raad u aan om de verkoper van de auto aan te spreken tot kosteloze vervanging van de distributieketting. De ketting voldoet (ook na de eerdere vervanging) opnieuw niet aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mocht hebben. Als u er onderling niet uitkomt dan raad ik u aan om de verkoper formeel in gebreke te stellen. Als de verkoper bij de BOVAG is aangesloten kunt u het geschil vervolgens eventueel voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Voor meer informatie over uw rechten bij non-conformiteit, verwijs ik u graag naar onze website.