Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Voucher voor boeking ferry

Vraag gesteld door M. Spanjersberg op 11 april 2021

Begin febr. 2020 heb ik een overtocht geboekt bij Corsica Ferries van Nice naar Corsica met een camper voor een periode van 2 weken in april aldaar. In maart werd de dienst gestaakt vanwege Corona. Ik heb de maatschappij gevraagd het door mij betaalde bedrag terug te storten of eventueel een voucher toe te sturen voor volgend jaar. Mijn voorkeur ging uit van terugbetalen maar zij stuurden mij een open ticket dat liep tot 31-12-2021. Ik heb dat geaccepteerd omdat verwacht werd dat de toestand rond Carona in april 2021 wel voorbij zou zijn. Aangezien we alleen in april naar Corsica willen reizen i.v.m. de hitte in de zomer en het er nu naar uitziet dat het weer niet door kan gaan, wil ik u vragen of ik CF zou kunnen verzoeken alsnog het betaalde bedrag van 300 euro terug te storten of dat ze me zullen verwijzen naar de datum van 31-12-2021 waarin ik in de periode voorafgaand van hun diensten gebruik kan maken.

Antwoord van Marlijn

Antwoord van Marlijn

ANWB Expert

U heeft in februari 2020 een overtocht geboekt bij Corsica Ferries van Nice naar Corsica voor 300 euro. De dienst werd gestaakt in maart 2020. U kreeg een open ticket die geldig is tot 31-12-2021. Die heeft u geaccepteerd ervan uitgaand dat u rond april 2021 wel zou kunnen gaan. Nu dat niet gaat lukken en u niet in de zomer wilt reizen, wilt u weten of u recht heeft op terugbetaling van het bedrag van 300 euro.

Recht op terugbetaling
Als uw bootreis vorig jaar door Corsica Ferries in geannuleerd, had u in principe recht op terugbetaling van het door u betaalde bedrag. Doordat het vanwege de coronapandemie om vele annuleringen ging, hebben ondernemers – om een faillissement te voorkomen – vouchers of in uw geval een open ticket tot 31 december 2021 aangeboden.

U heeft dit open ticket geaccepteerd, dus in principe bent u gehouden aan de voorwaarden waaronder dit aanbod door Corisca Ferries is gedaan.

Maar het uitgangspunt blijft dat - in geval van annulering door de ondernemer – de reiziger na afloop van de geldigheidstermijn (van het open ticket) de ticketprijs terugbetaald moet krijgen.  

Mogelijkheden
Misschien is het voor u een optie – als de coronamaatregelen het toelaten - om in september/oktober 2021 te gaan. Is dat niet het geval dan, adviseer ik u contact op te nemen met  Corsica Ferries en de mogelijkheden te bespreken. Wellicht zijn zij toch bereid tot terugbetaling of is verlening van het open ticket een optie.  

Mocht u er met Corsica Ferries niet uitkomen, dan kunt u het ECC (Europees Consumenten Centrum) vragen om te bemiddelen.

Meer informatie: