Reparatie door niet uitgevoerde terugroepactie

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 28 februari 2021

Op 12-10-2019 hebben we bij de Toyota dealer een Toyota Auris 1.8 hybride aangeschaft. Dit betreft een importauto (binnen EU) welke ten tijde van de aankoop een km-stand van +-60500 km op de teller had staan met een standaard BOVAG garantie van 6 maanden.

Afgelopen week (24-02-2021) verliest de auto opeens vermogen bij het optrekken waarbij verschillende waarschuwingslichten beginnen te branden. Auto lijkt op dat moment alleen op de elektromotor (hybride systeem) door te rijden (30 km/h) en is hierna stilgezet naast de weg waarna deze niet meer startte. Uiteindelijk hebben we de auto af moeten laten slepen en is deze bij een Toyota garage uitgelezen (een andere dan waar we deze hebben gekocht).

Nu blijkt dat een onderdeel (inverter) in het hybride systeem kapot is gegaan. Garage heeft vastgesteld dat dit komt door een niet uitgevoerde terugroepactie (datum: 10-09-2015 referentie: BGG34) welke exact het probleem beschrijft zoals we zelf ondervonden hebben. De uiteindelijke kosten voor de reparatie van dit onderdeel zijn +- 1700 euro of kosten voor een volledig nieuw onderdeel +-2600 euro.

N.B. Auto is destijds bij een vestiging van Oostendorp gekocht. Deze vestiging bestaat sinds kort niet meer

Nu hebben wij de vraag:
1. Kunnen we de verkoper verantwoordelijk stellen voor de reparatiekosten?
2. Is dit informatie die de Toyota dealer had moeten/kunnen weten toen ze de auto verkochten?

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

Enige tijd geleden heeft u een ocassion gekocht (Toyota Auris 1.8 hybride) bij een dealerbedrijf. Vorige week verloor de auto tijdens het rijden plotseling vermogen en leek het alsof de auto Afgelopen week (24-02-2021) verloor de auto opeens vermogen bij het optrekken waarbij verschillende waarschuwingslichten gingen branden. U heeft de auto laten afslepen naar de garage waar u de auto in onderhoud heeft. Deze garagist heeft geconstateerd dat er een probleem is met de inverter. De kosten voor reparatie van dit onderdeel zijn begroot op € 1.700,-. Omdat hier in 2015 een terugroepactie voor is geweest, heeft de garagist u geadviseerd om contact op te nemen met de verkoper. De vestiging waar u de auto heeft gekocht is onlangs gesloten. U wilt graag weten wat uw rechtspositie is tegenover de verkoper.

Terugroepactie
Als de fabrikant/importeur ontdekt dat een bepaald onderdeel in een bepaalde serie ondeugdelijk was, dan zal de importeur een terugroepactie uitvoeren. Het gebrek kan na een terugroepactie kosteloos worden verholpen door een autobedrijf binnen het dealernetwerk van de fabrikant/importeur.

Redelijke verwachtingen
Als een consument een Toyota occasion koopt van Toyota dealerbedrijf, dan mag de consument in ieder geval verwachten dat het dealerbedrijf gecontroleerd heeft of eventuele terugroepacties openstaan en of de reparaties met betrekking tot de terugroepactie zijn uitgevoerd. Volgens onze Automotive Experts is het dealerbedrijf nalatig geweest.

Gebrek
De auto voldeed bij aflevering niet aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mocht hebben. U hoefde niet te verwachten dat de inverter stuk zou gaan, temeer u mocht verwachten dat de werking van de inverter omstreeks 2015 gecontroleerd is door een dealerbedrijf m.b.t. de terugroepactie, althans dat de verkoper gecontroleerd heeft of aan de terugroepactie gehoor is gegeven. Op de werking van de inverter heeft u bovendien als berijder geen invloed en u de inverter behoort een autoleven lang mee te gaan.

Rechten bij non-conformiteit
Als de consumentenkoper kan bewijzen dat een product bij aflevering niet voldeed aan de redelijke verwachtingen die de koper op basis van de overeenkomst mocht hebben, dan kan de koper kosteloos herstel van de verkoper vorderen.

Vestiging dicht
Op grond van de Nederlandse wet heeft een koper van een non-conform product recht op kosteloos herstel door de verkoper. Als de vestiging waar u de auto kocht wordt gesloten, maar het bedrijf waartoe de vestiging behoorde blijft bestaan, kunt u in beginsel de hoofdvestiging van het bedrijf aanspreken tot kosteloos herstel.

Conclusie
Ik raad u aan om de verkoper (de hoofdvestiging van het bedrijf), te confronteren met het voorgaande en kosteloos herstel van de inverter te vorderen op grond van non-conformiteit. Als u er onderling niet uitkomt dan raad ik u aan om geschil voor te leggen aan de Geschillencommissie Voertuigen en/of de BOVAG om bemiddeling te vragen. Als u er met de verkoper niet uitkomt kunt u in dit geval ook proberen om rechtstreeks contact met de importeur op te nemen.

Voor meer informatie over uw rechten bij non-conformiteit, verwijs ik u graag naar onze website.