Reis geannuleerd door corona
Vraag gesteld door J. Poorthuis op 9 april 2021
Ik had een cruise geboekt bij MSC die augustus 2020 zou vertrekken. I.v.m. COVID-19 is de cruise door MSC geannuleerd. Hierdoor zou ik in aanmerking komen voor een voucher, echter zou ik dan de volledige reissom hebben moeten betalen van bijna €10.000. Dat was mij echt te gortig en ben ik op een aanbod van MSC ingegaan om - hopende op betere tijden - de cruise te verplaatsen naar augustus 2021, waarbij mijn aanbetaling van plm. € 1600 zou worden overgeheveld naar de nieuwe boeking.
Inmiddels komt augustus 2021 in zicht en het is nog maar de vraag of de cruise ook dan wel door gaat.
Ik heb daarbij 2 vragen:
1. Als de cruise nu weer wordt uitgesteld kan ik dan wel de aanbetaling opeisen of niet? En uiteraard zonder de totale hoofdsom te betalen.
2. Mocht de cruise wel doorgaan kan ik dan de koop ontbinden en ook de aanbetaling terugvragen omdat de omstandigheden waaronder gereisd zou mogen worden (dagelijks testen, mondkapjesplicht, vaccinatiebewijs) zodanig afwijken van het product wat ik heb gekocht dat de koop zou kunnen worden ontbonden?
Graag hoor ik uw visie op deze voor mij complexe materie vooraleer ik met MSC hierover in contact treed.
Antwoord van Lisette
ANWB ExpertUw cruise van vorig jaar augustus is verplaatst naar augustus dit jaar. U vraagt zich af of de cruise deze keer wel door zal gaan. U wilt weten of u recht hebt op terugbetaling als de cruise weer wordt geannuleerd. Ook vraagt of u de overeenkomst kunt ontbinden, wanneer de cruisemaatschappij een aantal coronamaatregelen (mondkapjesplicht, dagelijks testen en/of verplicht vaccinatiebewijs) verplicht stelt.
Het duurt gelukkig nog een aantal maanden voordat het augustus is en in die tijd is het goed mogelijk dat vakanties, dus ook cruises, weer mogelijk worden, zij het naar alle waarschijnlijkheid met een aantal coronamaatregelen.
Mocht het zo zijn dat de cruisemaatschappij de cruise weer annuleert, dan kunt u uw aanbetaling terugvragen. Een alternatief kan een omboeking naar een latere datum zijn.
Wanneer de cruise in augustus volgens planning doorgaat, maar u moet een vaccinatiebewijs kunnen laten zien of er gelden een aantal maatregelen, zoals het verplicht dragen van een mondkapje of dagelijkse coronatesten, dan kunt u de overeenkomst niet kosteloos ontbinden/annuleren. De eventuele coronamaatregelen zijn namelijk niet zodanig dat dit een wezenlijke wijziging van de overeenkomst is en ontbinding rechtvaardigt. Annuleert u toch, dan hebt u geen recht op (volledige) terugbetaling van de reissom. Wat u dan moet betalen, is afhankelijk van de annuleringsregeling en het tijdstip van annuleren.
Ik raad u aan om bij de cruisemaatschappij eerst te informeren naar de coronamaatregelen. U kunt dan ook informeren of en zo ja, welke mogelijkheden er zijn voor het geval u toch liever niet wil reizen.
Voor meer informatie over de gevolgen van het coronavirus voor geboekte reizen verwijs ik u graag naar onze website.
Deel deze pagina