Onkosten na aanschaf occasion

Vraag gesteld door E. Kivits-van Leth op 18 maart 2021

15 januari 2021 hebben wij een Renault Megane uit 2003 gekocht bij een autobedrijf. Auto had 121.000 km gereden en alles zag er goed uit. Boekjes aanwezig, geadverteerd als dealer onderhouden, D-riem recent vervangen. Auto ziet er keurig uit, kwam nieuwe APK op en de proefrit verliep ook prima. Auto gekocht voor totaal 1500 euro. Helaas stonden we na 40km stil met storing motormanagement. Bedrijf kwam met vervangende auto en later bleek dat er twee bobines vervangen waren. Kosten waren 200 euro en van het bedrijf kregen we te horen dat 100 euro door ons voldaan moest worden. Nu is het 18 maart en sinds vanmiddag staat de auto weer bij de garage (nu onze eigen garage) en is er weer een probleem met bobines. Bij onze garage geven ze aan dat ze in januari niet alleen de bobines hadden moeten vervangen bij het bedrijf waar we de auto hebben gekocht maar ook de bougies. Hoe dan ook, en ik weet dat het een oudere auto is, vraag ik me af of ik ergens recht op heb. We hebben nu een kleine 1000km gereden met deze auto en voor de tweede keer in twee maanden is er wat mis. Graag verneem ik uw reactie.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft onlangs een auto gekocht. Binnen twee maanden heeft u al onkosten aan de auto gehad. Het betreft een oudere auto. U vraagt of u de verkoper nog kunt aanspreken.

U heeft een auto gekocht zonder garantie en kunt dan ook alleen een beroep doen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Hoe ouder de auto, des te eerder u rekening moet houden met gebreken.

Als koper moet je onderzoeken wat je koopt. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig te zien of constateren zijn dan is het geen verborgen gebrek.

Het gebrek moet bij levering al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. De verkoper moet dan aantonen dat het gebrek bijvoorbeeld door eigen gebruik of verkeerd gebruik kan zijn ontstaan.

In uw geval betreft het een auto van 17 jaar oud. Daarbij kunt u niet stellen dat u geen gebreken hoeft te verwachten. De problemen komen echter wel vrijwel heel snel na de koop.

U kunt de verkoper aanspreken op het feit dat u niet zo onmiddellijk na aankoop al met kosten rekening hoefde te houden. Het zou redelijk zijn als de verkoper u in ieder geval iets tegemoetkomt. Doet hij dit niet, dan zult u juridische stappen moeten ondernemen. Of u daarmee kans van slagen heeft is te betwijfelen, gezien de leeftijd van de auto. 

Hoewel u juridisch niet sterk staat zou ik hoe dan ook met de verkoper in gesprek gaan. Mogelijk is deze bereid in ieder geval een deel van de kosten voor u te vergoeden, of biedt hij een andere oplossing. De verkoper is u immers eerder ook wat tegemoet gekomen. 

Voor meer informatie over uw rechten verwijs ik u graag naar onze website: Klachten na aankoop - ANWB