Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Motor defect

Vraag gesteld door P. van de Weerd op 7 maart 2021

Ik heb in 2014 een nieuwe peugeot 208 gekocht en nu na 60000 km is de motor stuk (een kantelende zuiger). De auto is ieder jaar onderhouden en heeft alle beurten gehad. Nu willen peugeot en de dealer ieder 25% vergoeden dus blijft  er 50 % voor mij over wat ik betalen moet. Kunt u mij advies geven. Ik vind dit niet kunnen.

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

De motor van uw auto is na 60000 km stuk gegaan. U moet nu 50% van de reparatiekosten betalen. U vraagt of dit terecht is.

U heeft in 2014 een auto gekocht. Ik ga er voor de beantwoording van uw vraag van uit dat u geen garantie meer heeft. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Dat houdt ook in een redelijke levensduur van de onderdelen van uw auto. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Hoe ouder de auto, des te eerder u rekening moet houden met gebreken.

Het gebrek moet bij levering al aanwezig zijn geweest. Dat is natuurlijk lastig aan te tonen. Ontdekt u later dan zes maanden na aankoop, dan moet u  in ieder geval aannemelijk maken dat de auto normaal is gebruikt en goed is onderhouden. 

In uw geval betreft het een auto van ruim zes jaar oud. Daarbij kunt u niet zeggen dat u geen gebreken hoeft te verwachten. De huidige kilometerstand speelt echter ook een rol.  Een motor zou langer mee moeten gaan dan 60.000 km. Ook is de vraag of er onderliggende oorzaken  zijn die hebben geleid tot deze reparatie. Het is dus altijd lastig om een duidelijk advies te geven. Het betreft echter wel een onderdeel waar u een langere levensduur van mag verwachten dan dit.

De verkoper is in dit geval de partij die u kunt aanspreken. Het is redelijk als de verkoper u tegemoet komt in de kosten. In uw geval is de verdeling nu 50% voor verkoper en importeur en 50% voor u. Dit is op zich een goede stap, maar naar mij idee nog niet voldoende. Gezien de kilometerstand zou een verdeling van 30% importeur, 30% verkoper en 30% voor u redelijker zijn. Een motor die na 60.000 km stuk is hoeft u immers nog echt niet te verwachten. Ik raad u aan dit bij de verkoper neer te leggen. Het is in ieder geval de moeite waard.

Blijft de verkoper bij het huidige voorstel, dan heeft u de mogelijkheid om uw zaak voor te leggen bij de Geschillencommissie Voertuigen. Het is vooraf natuurlijk niet met zekerheid te zeggen wat de uitspraak in dat geval zal zijn. U kunt het voorstel dan (schriftelijk) onder protest accepteren en de motor laten repareren. Laat de garage dan wel de onderdelen achterhouden voor eventueel onderzoek. De Geschillencommissie kan het nodig vinden om een expertise te laten uitvoeren.

Voor meer informatie over uw rechten verwijs ik u graag naar onze website: Klachten na aankoop - ANWB