Klacht over Solmar Reizen

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 16 maart 2021

Voor vorig jaar mei had ik voor 2 personen een buspendel geboekt naar Benidorm. Vanwege corona kon deze reis niet doorgaan en kreeg ik een waardecheque van circa € 425,- Deze cheque is geldig tot 06.05.2021, normaal gaan we ieder jaar met solmar naar Spanje, maar om medische redenen, mijn vrouw en ik hebben een heupoperatie ondergaan, kunnen wij
dit jaar niet gaan. Ik heb Solmar gebeld maar ze boeken het bedrag niet terug omdat het geen pakketreis is maar een buspendel. De cheque kan wel met een jaar verlengd worden.

Mijn vraag is of dit juridisch juist is.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Uitgangspunt bij annulering pakketreis of vervoersovereenkomst (pendelbus Nederland – Spanje v.v.) door de reisorganisatie c.q. vervoerder, vanwege COVID-19, heeft u recht op restitutie van de reissom c.q. vervoerskosten.

Nu u zich vorig jaar akkoord heeft verklaard met een waardebon/voucher met een geldigheidstermijn van 12 maanden, dan dient Solmar Reizen na ongebruikt laten voucher, en ná verstrijken geldigheidstermijn, de waarde van de voucher aan u terug te betalen.

Desbetreffende waardebon is gewoon aan te merken als zijnde een coronavoucher, ook al geeft Solmar Reizen aan dat vouchers enkel bij pakketreizen worden afgegeven.

Als Solmar Reizen hier geen gevolg aan geeft, is Solmar Reizen in overtreding met de wet evenals de richtlijn van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) m.b.t. coronavouchers.

Ik adviseer u een e-mail te sturen naar Solmar Reizen waarin u hen om opheldering vraagt . Laat mij s.v.p. te zijner tijd weten hoe of hun reactie luidde.

 

Reactie ANWB-lid 30 maart 2021

Beste Michiel.

Het is gelukt!!! Solmar heeft mij schriftelijk laten weten, dat ze alsnog bereid zijn de waarde van de waardebon uit te betalen per bankoverschrijving.

Heel hartelijk dank voor jou advies.