BOVAG garantie Cabrio lekkage

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 22 april 2021

Nov-2020 een VW Golf Cabrio [PB-396-D] gekocht bij een garantie partner van Bosch Car Service en lid van BOVAG, met 6 maanden BOVAG garantie.
Wij constateren lekkage vanuit de scharnierpunten van de cabrio kap zo de kofferbak in, waardoor de kofferbak na iedere regenbui goed nat wordt. Valt dit onder de BOVAG garantie?

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft een lekkage geconstateerd bij de scharnierpunten van de cabriokap van de door u gekochte VW Golf Cabrio. U wilt graag weten of deze lekkage moet worden verholpen op grond van de BOVAG-garantie (6 maanden) die u bent overeengekomen bij het aangaan van de koopovereenkomst.

BOVAG-garantie
Uit de BOVAG-garantievoorwaarden volgt dat vrijwel ieder gebrek dat ontdekt wordt of ontstaat binnen de garantieperiode, onder deze garantie verholpen moet worden. Er geldt geen garantie voor schade die het gevolg is van opzet of het gevolg van onjuist gebruik of onderhoud door de koper.

Garantietermijn
U kunt alleen aanspraak maken op de garantie in de overeengekomen periode. Gelet op het moment van aflevering van de auto (november 2020) is de garantieperiode (bijna) verlopen. Het is raadzaam om de klacht z.s.m. kenbaar te maken aan de verkoper en een afspraak te maken voor herstel. Als de garantieperiode hier nog ruimte voor biedt is het raadzaam om een einde garantiekeuring te laten verrichten. Eventuele gebreken die dan aan het licht komen en onder de garantie vallen, kunnen dan nog onder garantie worden hersteld.

Conformiteit
Buiten de garantieperiode kunt u mogelijk nog een beroep doen op non-conformiteit en kosteloos herstel van de lekkage vorderen. Van een auto mag immers worden verwacht dat deze waterdicht is. Het probleem hierbij is echter dat u dan zult moeten bewijzen dat er sprake is van een gebrek wat u in redelijkheid op grond van de overeenkomst niet hoefde te verwachten én dat het gebrek, althans de oorzaak daarvan, al aanwezig was toen de auto werd afgeleverd.

Conclusie
Ik raad u aan om de klacht zo spoedig mogelijk voor te leggen aan de verkoper en eventueel nog een einde garantiekeuring uit te laten voeren. Na verloop van de garantieperiode kunt u mogelijk de verkoper aanspreken op grond van non-conformiteit. Bij een beroep op de garantie hoeft u slechts aan te tonen dat er sprake is van een gebrek, terwijl bij een beroep op non-conformiteit de bewijslast zwaarder en omvangrijker is.

Voor meer informatie over garantie, verwijs ik u graag naar onze website.