Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Automatische versnellingsbak kapot

Vraag gesteld door op 10 maart 2021

De automatische versnellingsbak van mijn in sept 2016 nieuw gekochte auto van destijds € 36.000 is kapot. Km stand nu 53.000 km. Altijd onderhoud bij dealer vlg schema. Laatste dealer onderhoud in sept 2020. Sindsdien 3000 km gereden. Fabrieksgarantie van 3 jaar is verlopen (auto is nu 4,5 jaar oud) Heb ik recht op (volledige) vergoeding van de reparatiekosten cq een nieuwe versnellingsbak? Nog sprake van wettige garantie? Conformiteit?
 

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

De automatische versnellingsbak van uw auto is stuk. U heeft geen garantie meer. 

Conformiteit/garantie
De garantie is verlopen. U kunt zich wel beroepen op de wet. U mag als consument namelijk redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Hoe ouder de auto, des te eerder u rekening moet houden met gebreken.

Het gebrek moet  bij levering al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek langer dan 6 maanden na aankoop, moet u in ieder geval aannemelijk maken dat de auto normaal is gebruikt en goed is onderhouden. 

In uw geval betreft het een auto van vijf jaar oud. Daarbij hoeft u dit gebrek nog niet te verwachten. De huidige kilometerstand speelt hierbij ook een rol. Een automatische versnellingsbak moet veel langer meegaan dan 53.000 km. Wel is de vraag of er onderliggende oorzaken of problemen zijn die hebben geleid tot deze reparatie. 

Verkoper
De verkoper is in dit geval de partij die u kunt aanspreken.

Kosten
De verkoper moet u in dit geval ruim tegemoet komen in de kosten van herstel of vervanging. Van u kan een redelijke bijdrage worden gevraagd in verband met het feit dat u dan wel weer een nieuwe automatische versnellingsbak heeft. Denk hierbij aan een bijdrage van 10-30%. Komt de verkoper u niet tegemoet, dan zult u juridische stappen moeten ondernemen. 

Voor meer informatie over uw rechten in dit geval verwijs ik u graag naar onze website: Klachten na aankoop - ANWB.