Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Aansprakelijkheid KwikFit

Vraag gesteld door B. Lanting op 14 april 2021

Op 2 maart heb ik mijn auto, een volkswagen polo 1.2 diesel bluemotion met kenteken *** uit 2014, km stand 220000, voor een beurt en vervangen van de distributieriem aangeboden aan de kwikfit Groningen. Toen ik mijn auto een dag later, vanwege een foutief besteld onderdeel, weer op kon halen bleek er sprake van een storing waarbij de auto na uitschakelen niet opnieuw wilde starten. Kwikfit bleek niet in staat het probleem te achterhalen waarna ik verzocht ben op 5 maart mijn auto naar de dealer te brengen ter reparatie. Hier bleek sprake van een storing in de nokkenas stand waarbij de kleptijden van tijd af stonden (3-4 krukastanden). Dit is gerepareerd waarbij de rekening naar kwikfit is gegaan. Ook is een gloeibougie vervangen, dit heb ik zelf betaald. De volgende dag was er opnieuw sprake van een storing waarbij de auto geen vermogen meer had. Na de auto onder begeleiding van de ANWB opnieuw bij de dealer gebracht te hebben bleek de nokkenas sensor niet goed vast gemaakt te zijn tijdens vervanging van de distributieriem. Na deze reparatie kreeg de auto de volgende dag opnieuw storing, nu bleek sprake van een defecte EGR klep (verbrand). Volgens de dealer het gevolg van slijtage en dus niet door het foutief vervangen van de distributieriem. Toeval. De rekening (1200 euro) moest ik dan ook zelf betalen. Kwikfit bleek ook niet bereid tegemoet te willen komen in de kosten. Ik vraag mij af of het inderdaad toevallig is dat de EGR klep nu verbrandt of dat dit een gevolg is van de eerdere defecten en reparaties. Mijn gevoel zegt dat het een gevolg van de foutieve reparatie is

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft na een onvakkundig uitgevoerde distributievervanging, met als gevolg bijkomende storingen, uiteindelijk óók een defecte EGR klep. U vraagt of er een verband is.

De vervanging van de distributie heeft in uw geval wel hele vervelende bijverschijnselen gehad. Logisch dat u denkt dat de defecte EGR klep een gevolg is. Ik moet bekennen dat vooral bij de VAG-gerelateerde kleine spaardieseltjes een defecte EGR klep wel een heel herkenbaar verschijnsel is. Vervuiling van deze klep is vaak het gevolg van laag toeren gebruik waardoor de teruggevoerde uitlaatgassen de EGR klep al gauw ernstig doet laten vervuilen. Met uw kilometrage is er echter gerust sprake van intensief gebruik en zou je dit verschijnsel wat minder snel kunnen verwachten dan bij iemand die minder frequent rijdt en vooral kortere ritjes. Maar met deze tellerstand is een EGR defect zeker niet buitensprorig.

U geeft echter aan dat de klep verbrand is dat op zich best opmerkelijk is. Maar het is wel van belang een concreet bewijs in handen te hebben, waaruit blijkt dat dit ten tijde of als gevolg van de gedane werkzaamheden is ontstaan. Ik kan me voorstellen dat de verschillende hindernissen ná en als gevolg van de distributie vervanging er alle schijn van heeft dat daar een verband moet zijn. Maar wanneer de dealer en KwikFit dit afwijzen is het aan u om het tegendeel aan te tonen. Dat lijkt me een té lastig avontuur om daar middels een expertise onderzoek veel geld aan te wagen. Daarbij komt ook dat de levensduur van deze klep, gerelateerd óók aan merk en type auto, met 220.000 km op de teller het beste er wel op had zitten.