Vraag over conformiteit

Vraag gesteld door D. Beekers op 19 januari 2021

Op 10 okt. 2018 kochten wij een Opel Meriva 1.4 Turbo design van juli 2014 bij de Opeldealer in Zeewolde. €11.000,-- met een kmstand ong. 57000.

Nu had de motor geen compressie, dus is de auto naar de opeldealer in Breda gesleept. Na een paar uur onderzoek (€300,--) blijkt de inspuitcomputer kapot te zijn.
Dit onderdeel kost ruim € 800,--. Dus met het monteren hiervan komt onze rekening op bijna € 1200,--!

Ik heb mijn dealer gebeld met dit probleem, maar hij zegt dat de garantie lang voorbij is en dat het vette pech is voor mij, maar een wel een gangbare reparatie.

Dat vraag ik me dus nu af. Kan ik er redelijkerwijs van uit gaan dat dit onderdeel langer mee had moeten gaan, en kan ik een beroep doen op  conformiteit? Of met ik dit inderdaad zien als vette pech?
 

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een reparatie moeten laten uitvoeren aan de motor van uw auto. De garantie is voorbij. U vraagt of u nog recht heeft op een bijdrage in de kosten.

Als de garantie voorbij is, dan kunt u zich nog wel beroepen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Hoe ouder de auto, des te eerder u rekening moet houden met gebreken.

Het gebrek moet bij levering al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. De verkoper moet dan aantonen dat het gebrek bijvoorbeeld door eigen gebruik of verkeerd gebruik kan zijn ontstaan.
Ontdekt u het gebrek later, dan moet u in ieder geval aannemelijk maken dat de auto normaal is gebruikt en goed is onderhouden. 

In uw geval betreft het een auto van zes jaar oud. Daarbij kunt u niet zonder meer stellen dat u geen gebreken hoeft te verwachten. De huidige kilometerstand speelt echter ook een rol. Bovendien is ook de vraag of er onderliggende oorzaken of problemen zijn die hebben geleid tot deze reparatie. Het is dus altijd lastig om een duidelijk advies te geven. Het betreft echter wel een onderdeel waar u zelf geen invloed op heeft en waar u misschien wel een iets langere levensduur van mag verwachten dan dit.

De verkoper is in dit geval de partij die u kunt aanspreken. Het zou redelijk zijn als de verkoper u iets tegemoet komt in de kosten. Doet hij dit niet, dan zult u juridische stappen moeten ondernemen. Als u de auto heeft gekocht met een Bovag garantie, dan kunt u naar de Geschillencommissie Voertuigen. Of u daar in het gelijk wordt gesteld kan ik u echter niet garanderen. Het is in ieder geval in dat geval van belang om eventuele onderdelen voor onderzoek achter te houden. 

Voor meer informatie over uw rechten en een stappenplan verwijs ik u graag naar onze website: Klachten na aankoop - ANWB