Verlies rechten

Vraag gesteld door I. Visser op 19 februari 2021

Vanwege Corona kon vorig jaar onze vlucht naar Spanje niet door gaan.
In augustus nwe vlucht geboekt bij wederom Transavia. Vertrek 15 april tm 19 april. Nu heeft Transavia laten weten dat de vlucht is aangepast wat zou betekenen dat we 2 dagen minder vakantie hebben. Als we akkoord zouden gaan verliezen we mogelijkheid om te cancelen vanwege Corona en zijn we ons geld kwijt. Als we niks doen dan gaan ze er automatisch van uit dat we akkoord gaan. En zitten we er aan vast zonder cancel mogelijkheid. Bij geen akkoord moeten we opnieuw boeken. Mag dit zo maar allemaal?

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

U heeft tickets bij Transavia geboekt. Nu heeft Transavia de vlucht zodanig aangepast dat het u 2 vakantiedagen zou kosten. U vraagt of dit mag en wat u kunt doen.

Luchtvaartmaatschappij maken vaak een voorbehoud voor wat betreft de vluchttijden en -datum. De vluchtgegevens zijn pas definitief als u de tickets hebt ontvangen. Dat staat in hun vervoersvoorwaarden. Ik weet niet in hoeverre uw vakantie precies wordt verkort door de vluchtwijziging, maar wanneer u niet akkoord gaat, loopt u inderdaad het risico dat u uw geld kwijt bent.  

Afhankelijk van het ticket dat u bij Transavia hebt geboekt (basis, plus of flex), is het mogelijk om de vlucht kosteloos om te boeken. Of dat ook voor u geldt, kunt u op het ticket nagaan of bij Transavia navragen.

Of u vanwege corona kosteloos kunt annuleren, ligt eraan. Als Transavia de vlucht moet annuleren, dan hebt u recht op uw geld terug. Kan Transavia de vlucht wel uitvoeren, maar kunt u niet vertrekken vanwege de corona-uitbraak, dan zijn de kosten van annulering voor u.

Neemt u contact op met Transavia. Misschien kunt in overleg tot een acceptabele oplossing komen.