Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Ontbinden overeenkomst auto

Vraag gesteld door op 23 februari 2021

Ik heb op 8 december 2020 een 2e hands auto gekocht bij een auto garage. Naar enkele dagen kwamen er al problemen met de auto. Ik heb contact gehad met de garage dat ging heel moeizaam. Ik heb een aangetekende brief gestuurd de verkoper heeft gelijk gereageerd en ik heb de auto voor reparatie terug kunnen brengen. Naar dat ik de auto weer heb opgehaald kwamen de problemen gelijk weer terug. Ook zijn er andere problemen bij gekomen. Ik gebruik de auto op dit moment niet om het verergeren van de problemen te voorkomen. Ik probeer weer contact te zoeken met de verkoper dit gaat heel moeizaam. Kan ik evt de koop ontbinden?

Antwoord van Marlijn

Antwoord van Marlijn

ANWB Expert

U heeft begin december 2020 een tweedehands auto gekocht bij een garage. Na enkele dagen kwamen er problemen met de auto. U heeft de verkoper van de gebreken op de hoogte gesteld en de verkoper heeft de auto gerepareerd. Maar de problemen kwamen direct terug. Ook zijn er andere gebreken bij gekomen. U gebruikt de auto niet om erger te voorkomen. U wilt weten of u de koop kan ontbinden.

Non-conformiteit en 'wettelijke garantie'
Volgens de wet heeft u recht op een deugdelijke auto, welke geschikt is voor normaal gebruik. Kunt u aantonen dat de auto niet de eigenschappen heeft die u mocht verwachten dan kunt u van de verkoper herstel of vervanging eisen. Dit wordt het 'conformiteitsvereiste' (of ‘wettelijke garantie’) genoemd. Welke eigenschappen u mag verwachten hangt onder andere af van de leeftijd, de prijs, het bouwjaar en de kilometerstand van de auto.

Ontbinding van de koopovereenkomst
Ontbinding van de koopovereenkomst betekent dat de verkoper u de koopprijs terugbetaalt en dat u de auto teruggeeft. Ontbinding kan alleen onder bepaalde voorwaarden, zoals:
- reparatie of vervanging is niet mogelijk 
- de verkoper wil de auto niet repareren of vervangen
- reparatie of vervanging kan niet binnen een redelijke termijn plaatsvinden
- herhaalde reparatie blijkt niet afdoende
- het gebrek is zo ernstig dat het normaal gebruik van de auto in de weg staat. Dat laatste betekent dat ontbinding bij geringe gebreken niet mogelijk is. Wel eventueel een prijsvermindering.

Bewijslast
De bewijslast ligt bij de verkoper als het product binnen 6 maanden*  na aflevering een gebrek vertoont. De wet gaat er dan vanuit dat het gebrek al bij aankoop aanwezig was. Als de verkoper vindt dat het product niet gebrekkig is, moet hij dat bewijzen. Deze regel geldt alleen als je als particulier koopt van een professionele verkoper.

Conclusie
De koop terugdraaien is niet uw eerste recht. Allereerst moet u de verkoper in de gelegenheid stellen om de gebreken te verhelpen. In uw geval lijkt me dat u nogmaals terug moet naar de verkoper met het verzoek de gebreken (nogmaals) te repareren. Blijven de gebreken daarna bestaan, dan kunt u de overeenkomst ontbinden. Dit kunt u de garage alvast laten weten als u de auto terugbrengt voor reparatie.  

Lees meer over klachten na aankoop en over het daarbij behorende stappenplan op onze website.

 

* op koopovereenkomsten gesloten op of ná 27 april 2022 is deze termijn 12 maanden