Na aankoop geen garantie

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 18 februari 2021

Ik heb op 23 januari een 2e hands Lexus CT 200h uit 2012 gekocht bij een BOVAG garage, bij de aankoop heb ik gezegd dat ik geen afleverbeurt en apk pakket erbij wil nemen en dat ik hem zo mee neem als gezien.
Nu ben ik er na een paar dagen achtergekomen dat mijn achterruitverwarming niet werkt het lampje brand wel gewoon maar de achterruit word niet warm.
Ik heb hierover dus contact opgenomen met het autobedrijf en die hebben het vandaag onderzocht, hierbij blijkt dat er een nieuwe achterruit in moet. Nu ben ik van mening dat ik hier gewoon garantie op heb omdat bij de verkoop gezegd is dat alles goed werkt en ik dus niet op de hoogte was van de niet werkende achterruitverwarming.
Maar het autobedrijf zegt dat ik er geen garantie op heb omdat ik dat er niet bij heb genomen. Wel willen ze de kosten hiervoor 50/50 doen, hier heb ik nog geen akkoord op gegeven omdat ik nog steeds van mening ben dat het gewoon volledige garantie moet zijn.
Heb ik hier gewoon recht op een wettelijke garantie, en moet de BOVAG garage dit kosteloos voor mij oplossen?
 

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft ongeveer een maand geleden een occasion gekocht bij een BOVAG-autobedrijf. U heeft bij aankoop afgezien van het afleverpakket en BOVAG-garantie en heeft de auto direct meegenomen. Onlangs merkte u dat de achterruitverwarming defect is. De verkoper heeft het probleem onderzocht en de achterruit blijkt vervangen te moeten worden. De verkoper stelt dat de kosten voorvervanging voor uw rekening zijn, omdat u expliciet heeft afgezien van garantie. Uit coulance is de verkoper bereid om de helft van de kosten voor vervanging vn de achterruit voor zijn rekening te nemen. U wilt graag weten wat uw rechtspositie is.

Conformiteit
Een product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben. Welke redelijke verwachtingen u mag hebben, is o.a. afhankelijk van de aard van het gebrek, het bouwjaar en kilometrage van de auto. Als de koper kan bewijzen dat er sprake is van een gebrek dat hij in redelijkheid niet hoefde te verwachten én dit gebrek, althans de oorzaak daarvan, al aanwezig was op het moment dat de auto werd afgeleverd, dan kan de koper kosteloos herstel van dit gebrek eisen.

Consumentenkoop
Als de verkoper van een roerende zaak handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf en de koper van deze zaak juist handelt als consument, dan wordt de consument in het rechtsverkeer beschermd. Bij een consumentenkoop wordt bijvoorbeeld de bewijslast met betrekking tot de aanwezigheid van het gebrek op het moment van aflevering, voor de eerste 6 maanden na aankoop omgedraaid. Met andere woorden de verkoper zal in de eerste 6 maanden na aflevering moeten aantonen dat het gebrek is ontstaan door onjuist gebruik, er wordt immers vanuit gegaan dat het gebrek al aanwezig was op het moment van aflevering (art. 7:18 lid 2 BW).

Conclusie
U hoefde op basis van de overeenkomst in redelijk niet te verwachten dat de verwarming van de achterruit defect zou raken. Op grond van de wet wordt ervan uitgegaan dat het gebrek al aanwezig was op het moment van aankoop/aflevering.  

Ik raad u aan de verkoper aan te spreken tot kosteloze vervanging van de achterruit. Het gebrek is u duidelijk geworden binnen 6 maanden na aankoop, tenzij de verkoper kan bewijzen dat het gebrek niet bestond bij aankoop, kunt u kosteloze vervanging eisen (artt. 7:17 jo. 7:18 jo. 7:21 BW). Als u er onderling niet uitkomt kunt u het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Als u een rechtsbijstandverzekering heeft, kunt u deze inschakelen.

Voor meer informatie over uw rechten bij non-conformiteit, verwijs ik u graag naar onze website.