Milieuzone Amsterdam

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 19 januari 2021

Betreft BMW X5 diesel van januari 2006. In 2009 is achteraf een Roetfilter geplaatst en afgemeld bij de RDW. Door de Dekra is vervolgens een groene milieusticker met emissieklasse 4 op de voorruit geplaatst. Probleem is, dat de gemeente Amsterdam dit niet accepteert en verwijst naar de RDW waar latere inbouw niet verwerkt wordt en derhalve nog sprake is van klasse 3. Acht u dit standpunt correct? Is er een juridische basis om dit te bestrijden?

Antwoord van Henny

ANWB Expert

U bent in het bezit van een BMW X5 diesel uit 2006. In 2009 is een roetfilter geplaatst en dit is gemeld bij de RDW. Door Dekra is een milieusticker 4 op de voorruit geplaatst. De gemeente Amsterdam accepteert dit niet en verwijst naar de RDW. De RDW heeft de emissieklasse 3 niet aangepast. Uw vraag is of dit klopt en of dit is aan te vechten.

Emissieklasse
De Duitse milieusticker met nummer 4 staat niet voor de norm Euro 4.  Dit nummer correspondeert dan ook niet met de emissieklasse van uw auto. Een achteraf gemonteerd roetfilter zal wel de uitstoot van fijnstof beperken maar het verschil tussen euroklasse 3 en 4 is méér dan alleen een roetfilter. Het gaat ook om stikstofoxiden (NOx) en koolwaterstof (HC). Daarom zal de emissieklasse zoals vermeld op het kenteken niet ineens van 3 naar 4 gewijzigd worden. De emissieklasse blijft 3.

Standpunt gemeente Amsterdam
Het standpunt van de gemeente Amsterdam is correct en het heeft dan ook geen zin om dit aan te vechten.

Lees meer over de emissieklasse van uw auto en milieuzones in Nederland op onze website.