Massagefunctie stoel defect

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 18 januari 2021

Ik rijd privé een Renault Talisman Estate van augustus 2016, nieuw gekocht. In de zomer constateerde ik dat de massagefunctie van de berijdersstoel niet meer goed functioneert. Ik heb dit gemeld in de zomer (dus binnen garantie), maar ineens leek het weer te werken. Er is toen verder geen aandacht aanbesteed. Afgelopen jaar heb ik extreem weinig gereden, maar in november op een vakantietrip geconstateerd dat het probleem toch weer optrad. Dealer heeft onderzoek gedaan (en daarvoor kosten in rekening gebracht); er zou een breuk in zitten. Dat zou het onvoorspelbare gedrag (na enige tijd schakelt de functie uit en wil niet weer aan) kunnen verklaren. Renault en dealer willen 40% coulance bieden op een herstelprijs van 1250 euro. Dit onderdeel is in de stoel weggewerkt. Het is een blijkbaar een vaker optredend probleem, zo las ik uit ervaringen op het Renault forum. Kan ik een beroep doen op conformiteit voor herstel? Om zodoende de rekening van 750 euro niet te hoeven betalen? Renault Nederland heeft mijn claim afgewezen als buiten garantie en me naar de dealer verwezen. Draai ik nu voor deze kosten op, of mag ik verwachten dat dit onderdeel langer dan 4 jaar meegaat en ik dus recht heb op kosteloos herstel?
 

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

In augustus 2016 heeft u een nieuwe Renault Talisman Estate geleverd gekregen. Onlangs heeft de stoelmassagefunctie (bestuurdersstoel) het begeven. De herstelkosten bedragen EUR 1.200, -. Renault wil maximaal 40% van de kosten voor haar rekening nemen. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.

Levensduur
Van een dergelijke optie mag u verwachten dat deze bij normaal gebruik en onder normale omstandigheden circa 10 jaar zonder problemen deugdelijk dient te functioneren.

Non-conformiteit (art 7:17 BW)
Nu de optie (massagefunctie bestuurdersstoel) ondeugdelijk blijkt, voldoet de auto niet langer aan de redelijke verwachting op grond van de koopovereenkomst. Derhalve is er sprake van non-conformiteit.

Rechtsbijstand
Voor een beroep op non-conformiteit dient u uw verkoper in de gelegenheid te stellen het gebrek te herstellen. De kosten die hiermee gepaard gaan komen overeenkomstig artikel 7:21 lid 2 BW voor rekening van de verkoper. Mocht u er met de verkoper niet uitkomen, schakel dan uw eventuele rechtsbijstand in.

Geschillencommissie
Geschillen met een BOVAG aangesloten autobedrijf kunt u ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.
 
Meer informatie over klachten na aankoop leest u op onze website.