Waterpomp

Vraag gesteld door A. Veldman op 05 januari 2021

In maart 2018 is mijn waterpomp vervangen. Nu is deze oudjaarsavond toen ik onderweg was naar een vriendin stukgegaan en moest vervangen worden. Er staat 2 jaar garantie op en er was sindsdien zo'n 50.000 km mee gereden. Mijn garage heeft me uit coulance 100 euro korting gegeven op de rekening echter moest ik toch nog 432 euro betalen. Kan ik echter aanspraak maken op een (deel) vergoeding van de kosten door de leverancier? Een waterpomp moet toch zeker 80.000 tot 100.000 km mee kunnen. Wat zijn mijn rechten in deze of heb ik gewoon pech? Overigens nog enorm bedankt voor jullie pechhulp die ik kreeg in deze nieuwjaarsnacht. Was helemaal top.
 

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft in maart 2018 een waterpomp laten vervangen. Binnen de garantie is deze weer stukgegaan. U heeft voor de nieuwe waterpomp geen garantie gekregen. U vraagt wat uw rechten zijn. Fijn om te horen dat u goed bent geholpen op oudejaarsavond. Vervelend dat u een dure rekening heeft moeten betalen.

Garantie
Naar ik begrijp viel de waterpomp nog onder garantie. De garantievoorwaarden bepalen in dat geval of u nog recht heeft op kosteloze reparatie. Is dat niet het geval, dan is het wel zaak dat u wordt aangegeven waarom er geen garantie meer wordt gegeven. Is er geen recht op garantie, dan heeft u nog wel de wet waar u zich op kunt beroepen. 

De wet
U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer gebruik, onderhoud en het gebrek zelf. Hoe ouder de auto, des te eerder u rekening moet houden met gebreken.

Het gebrek moet bij levering al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. De verkoper moet dan aantonen dat het gebrek bijvoorbeeld door eigen gebruik of verkeerd gebruik kan zijn ontstaan.

In uw geval betreft het een waterpomp van nog geen 2 jaar oud. Als de waterpomp zelf is stukgegaan, dan hoeft u dit na twee jaar nog niet te verwachten. Wel moet duidelijk zijn dat de oorzaak niet ligt in bijvoorbeeld een ander onderdeel dat al wel aan vervanging toe is. 

U kunt de verkoper aanspreken op het feit dat u niet al binnen twee jaar met vervanging rekening hoefde te houden. Het zou redelijk zijn als de verkoper u in de kosten tegemoetkomt. Doet hij dit niet, dan zult u juridische stappen moeten ondernemen. 

Voor meer informatie over uw rechten verwijs ik u graag naar onze website: Klachten na aankoop - ANWB