Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Versnellingsbak na 5000 km kapot

Vraag gesteld door J. Schoonwater op 12 januari 2021

De versnellingsbak van mijn VW T5 met dubbel cabine heeft eind 2019 een nieuwe versnellingsbak gekregen. Hij had toen 155000 km gereden. Nu na 5000 km is deze versnellingsbak reeds kapot. Nu is de garantie ( ze zeggen een jaar) dus net verstreken. Bij mijn weten praten we hier dus over een ondeugdelijk product, je mag verwachten dat deze minimaal 100.000 km mee zal gaan? Nu de vraag: wat kan ik doen en hoe heet dit in juridische termen?

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een nieuwe versnellingsbak in uw auto laten plaatsen. Na 5000 km is deze versnellingsbak stuk. De garantie is net voorbij. U vraagt wat u nu kunt doen.

Als u een nieuwe versnellingsbak heeft laten plaatsen, mag u ervan uitgaan dat deze een redelijke tijd meegaat. De vraag is wel wat de oorzaak is van het stukgaan van de versnellingsbak. Ligt dat in een andere onderdeel dan de versnellingsbak zelf dan is dat wel van invloed op uw mogelijkheden.

Als de versnellingsbak zelf een gebrek heeft waardoor deze nu niet meer werkt kunt u een beroep doen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Hoe ouder het onderdeel, des te eerder u rekening moet houden met gebreken.

In uw geval betreft het een versnellingsbak van 1 jaar oud. De garantie is weliswaar verlopen, maar u kunt nog wel een beroep doen op de wet. Hierin staat dat u als consument redelijke verwachtingen mag hebben van wat u koopt. In dit geval een redelijke levensduur en normaal gebruik van de door u gekochte versnellingsbak. Als de versnellingsbak daar niet aan voldoet is deze non-conform en voldoet deze niet aan de verwachtingen die u mag hebben.

U kunt stellen dat u nog geen gebreken hoeft te verwachten. Nogmaals er wel van uitgaand dat de versnellingsbak zelf het probleem is, niet een ander onderdeel of andere oorzaak van buitenaf. U kunt de verkoper aanspreken op het feit dat u niet nu al met kosten rekening hoefde te houden. De verkoper moet vervolgens het gebrek herstellen of een nieuwe versnellingsbak leveren zonder kosten in rekening te brengen.

Komt de verkoper u niet tegemoet, dan verwijs ik u graag naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken:  Klachten na aankoop - ANWB