Schuldvraag inzake aanrijding op rotonde

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 05 januari 2021

Deze aanrijding betreft een vrachtauto met aanhanger die op de de linker baan van een rotonde met rijbaan scheiding reed maar vanwege een obstakel (auto met pech) uitweek naar de rechter rijstrook. Omdat dit een kritische en slecht overzienbare manoeuvre was stopte deze vrachtauto alsof hij tot de conclusie kwam dat hij op deze manier het obstakel niet kon ontwijken. De vrachtauto stond nu stil halverwege de rechter rijbaan. Na dit even aangezien te hebben en de vrachtwagen niet weer in beweging kwam, reed ik langzaam de rotonde op, voor de vrachtwagen langs. Plotseling kwam te vrachtwagen toch weer in beweging. Ik remde en stond stil, maar de vrachtwagen reed toch door en reed tegen mijn linkervoorscherm aan. Het was duidelijk dat de bestuurder van de vrachtwagen mij gezien zou kunnen hebben als hij gekeken had, maar ik moest claxoneren om hem op de aanrijding attent te maken.
Samengevat: ik heb de vrachtwagen vrije doorgang verleend, de vrachtwagen wisselde van rijstrook op een rotonde met rijbaanafscheiding, kwam (schijnbaar) vast te zitten, stopte en leek niet meer te gaan rijden, ik reed de rotonde op, de vrachtwagen ging weer rijden, ik stopte en stond stil, de vrachtwagen reed toch tegen mij aan. Wie treft er nu eigenlijk blaam, wie is schuldig volgens de wet, wat moet je in de toekomst doen (om dit te vermijden)?
 

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een aanrijding gehad op een rotonde. Een vrachtwagen stopte en wisselde van rijstrook in verband met een auto met pech. Toen de vrachtauto even stilstond bent u de rotonde opgereden, voor de vrachtauto langs. De vrachtauto ging ook weer rijden en er ontstond een aanrijding. U vraagt wie aansprakelijk is.

Het uitgangspunt is dat ieder zijn eigen schade draagt, tenzij bewijsbaar een ander aansprakelijk is voor de schade. De andere partij moet dan een verwijtbare fout hebben gemaakt. Bijvoorbeeld zich niet aan de verkeersregels hebben gehouden. Soms is het ook zo dat beide partijen voor een deel aansprakelijk zijn, omdat aantoonbaar beide partijen fouten hebben gemaakt.

Bij het wisselen van rijstrook moet men het overige verkeer voor moet laten gaan. Als de vrachtauto al enige tijd stilstond is de vraag of deze manoeuvre nog gaande was. Daarbij was er sprake van een bijzondere omstandigheid, namelijk een pechgeval op de weg. 

Vervolgens is het ook aan u om rekening te houden met het overige verkeer en rekening te houden met de veiligheid van alle weggebruikers (dat geldt overigens in het algemeen voor iedere verkeersdeelnemer). Rijdt u een rotonde op, dan dient u het verkeer op de rotonde voorrang te verlenen. Dit is wel weer afhankelijk van de situatie ter plaatse.

Het is lastig om zo te zeggen wie aansprakelijk is. Dat hangt van de situatie en omstandigheden af. Hoe lang stond de vrachtauto stil, hoe overzichtelijk was de weg en had u bijvoorbeeld rekening moeten houden met het weer optrekken van de vrachtauto. 

Puur theoretisch moet de vrachtwagen bij het veranderen van rijstrook al het overige verkeer voor laten gaan. Rijdt de vrachtauto weer verder, dan moet daarbij gekeken worden naar het overige verkeer. Rijdt u een rotonde op, dan moet ook u daarbij voorrang verlenen aan het verkeer op de rotonde. In dat geval zou er sprake kunnen zijn van een gedeelde aansprakelijkheid. 

Meer informatie over het verhalen van schade na een aanrijding vindt u op onze website: Schade claimen - ANWB