Problemen na vervangen koppeling

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 07 december 2020

In maart 2020 is er een nieuwe koppeling in mijn auto (Nissan Micra) geplaatst. Sinds enkele maanden ondervind ik problemen met het schakelen, dit gaat soms heel moeizaam. In eerste instantie voornamelijk in de achteruit. Tijdens de APK 3 weken geleden heb ik mijn garage gevraagd hier naar te kijken. Zij gaven toen aan niks geks te merken/ vinden. We hebben samen een korte rit gemaakt en hij vertelde mij dat ik te snel schakel wat mogelijk het probleem veroorzaakt. Als het probleem zich weer voordoet, dan zou ik 2x de koppeling moeten intrappen. Dat weekend (2 weken geleden) had ik echter bij de afrit van de snelweg weer problemen met terugschakelen. Zelfs zo erg dat ik 'm bijna niet in de versnelling kreeg. Ik ben doorgereden naar mijn eindbestemming en bij het inparkeren kreeg ik 'm met heel veel moeite in z'n achteruit. Dit ging ook met geluiden alsof ik de koppeling niet goed had ingedrukt. De dag daarna probeerde ik of 't nog steeds was en dit was het geval, dus heb ik de ANWB gebeld. Het systeem is ontlucht en daarna werkte alles weer soepel, met in het rapport dat als er weer problemen komen het aan de koppeling ligt. Naa de rit naar huis (Warten - Utrecht) ondervond ik bij het terugschakelen bij de afrit weer enige problemen. Niet zo moeizaam als die dag daarvoor, maar ook niet moeiteloos. Daarom ben ik de dag daarna (maandag) naar mijn garage gereden en daar gaf hij gelijk aan dat het pedaal inderdaad pas heel laat druk opbouwt. Ook hij heeft 't weer ontlucht, op een andere manier (iets met oliedruk?). Helaas was deze oplossing van korte duur: ik heb weer problemen met schakelen. Mijn autogarage heeft nu aangegeven dat ze een aantal testritjes met mijn auto willen maken om een te achterhalen wat ik ervaar en om een diagnose te kunnen stellen. Ik heb aangegeven dat ik wil dat ze gewoon gaan kijken, omdat hij eerder zelf al heeft ervaren hoe het voelt. Daarop kreeg ik als reactie dat zij best willen kijken, maar als ze niks vinden ik opdraai voor de kosten. Toen ik vroeg wat er ging gebeuren als zij geen diagnose kunnen stellen, kreeg ik geen duidelijk antwoord op mijn vraag. Behalve dat als het de koppeling is, dit onder de garantie valt.

Ik merk dat ik het allemaal niet vertrouw. Alleen als ik naar een andere garage ga, dan kost het me sowieso (veel) geld. Zouden jullie met mij mee kunnen denken en mij advies kunnen geven hoe ik dit het beste kan aanpakken? Ook gezien de opmerking van mijn garage 'als je een andere garage ernaar laat kijken, dan ben je je garantie kwijt'.

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft in maart 2020 de koppeling laten vervangen bij een garagebedrijf. Sindsdien ervaart u problemen met het schakelen. Bij het schakelen maakt de versnellingsbak een geluid alsof het koppelingspedaal niet (volledig) wordt ingetrapt. Door de garage is uiteindelijk geconstateerd dat het koppelingspedaal pas laat druk opbouwt. De garage heeft het systeem ontlucht en voor een korte periode werkte het schakelen weer normaal. Nu het schakelen opnieuw niet naar behoren werkt, heeft u de garage gevraagd met een meer duurzame oplossing te komen. Het garagebedrijf wil het probleem onderzoeken en heeft aangegeven dat als er een probleem met de vervangen koppeling blijkt te zijn, dit onder garantie verholpen zal worden. De garage heeft aangeven dat als u een ander bedrijf aan de auto laat sleutelen, u de garantie verliest. U wilt graag weten hoe u het beste met de garage om kunt gaan.

Technisch
Volgens mijn auto technische collega’s volgt uit de omschrijving van het probleem en de (tijdelijke) oplossingen, dat het probleem in de verbinding tussen het pedaal en de koppeling moet liggen. Mogelijk is er sprake van een lekkende hydrolische cilinder.

Onduidelijk
Totdat duidelijk is welk onderdeel defect is, is het lastig om te beoordelen of dit onder garantie hersteld zal moeten worden. Er zal eerst moeten blijken welk defecte onderdeel de klachten veroorzaakt.

Defecte onderdeel
Als het defecte onderdeel (onlangs) is vervangen bij de vervanging van de koppeling of het probleem in de koppeling zelf zit, zal de garage (zoals toegezegd) het gebrek verhelpen onder garantie op de eerder dit jaar vervangen koppeling.

Als een ander onderdeel kapot blijkt wat de klachten veroorzaakt, dan zal dit niet onder garantie hersteld worden. Mogelijk kunt u voor de noodzakelijke reparatie dan wel een beroep doen op uw rechten bij non-conformiteit tegenover de verkoper van de auto.

Verlies garantie
Het is niet zo zwart-wit dat uw garantie altijd vervalt als u een ander garagebedrijf werkzaamheden aan uw auto laat uitvoeren. Zolang u kunt aantonen dat het gebrek niet in verband staat met de uitgevoerde werkzaamheden door het derde garagebedrijf, kan de verkoper een aanspraak op garantie niet zondermeer ontzeggen. De hoofdregel is wel, dat een garantiegever niet hoeft in te staan voor een product waar wijzigingen door een derde zij aangebracht. Als een ander garagebedrijf de problemen met het schakelen verhelpt en daarna komen de klachten toch terug, dan kunt u zich niet meer op de garantie van het eerste garagebedrijf beroepen.  

Conclusie
Ik raad u aan om de garantiegever de auto te laten onderzoeken. Zodra duidelijk is welk onderdeel defect is, kan worden bekeken of het garagebedrijf dit voor u kosteloos behoort te herstellen. Het is belangrijk om duidelijke afspraken te maken. Ik raad u aan om in eerste instantie alleen een diagnose uit te laten voeren en pas daarna eventueel de reparatieopdracht te geven.

Voor meer informatie over garantie en klachten na aankoop erwijs ik u graag naar onze website.