Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Olieverbruik Hyundai

Vraag gesteld door F. Hellmann op 18 december 2020

Als leek voelde ik dat het niet goed zat. Zoveel olie verbruik in een korte tijd kan en mag niet. U zegt juridisch staat ik sterk. Mag ik u dan verzoeken namens mij op te treden bij Garage Wittenberg Hilversum, Franciscusweg 4-B
1216 SK Hilversum. indien nodig met uw juridische dienst. Om verder niet met een kwakkelende/onbetrouwbare motor te blijven zitten stel ik voor de motor te willen vervangen( voor rekening Wittenberg uiteraard) of iets dergelijks.

Ook vraag ik mij af of de combinatie 140 pk en 242 koppel/NM zo'n gelukkige combinatie is onrustige motor bij lagere snelheden.

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een nieuwe auto gekocht welke al binnen een jaar een olieverbruik heeft van 1 liter op 1000 km. U vraagt wat uw rechten zijn.

Over de mate van het olieverbruik heeft mijn collega het volgende aangegeven:
Waar de grens van het acceptabele wel ligt is moeilijk aan te geven. 1 liter op 10.000 km vinden wij geen probleem. 1 liter op 5000 km discutabel. En verder heb je te maken met de door de fabrikant opgestelde norm. Dus wat gevoelsmatig óók wat ons betreft een hoog verbruik is, kan voor de fabrikant ruimschoots acceptabel zijn die dan toch feitelijk het laatste woord heeft. Maar ik benadruk dat 1 liter olie op 1.000 km onacceptabel is en ik denk dat u juridisch sterk staat wanneer u dat aanvecht. Wanneer uw auto met 1 liter olie het meer dan 2.000 km weet vol te houden wordt het alweer en stuk lastiger. Gelukkig geeft Hyundai 5 jaar garantie, mocht het zich in de toekomst steeds slechter door ontwikkelen. Maar blijf de dealer bestoken bij elke onderhoudsbeurt met de opmerking van hoog olieverbruik. En uiteraard regelmatig peilen en bijhouden wat er bij moet.

Garantie
Gezien het feit dat uw auto pas een jaar oud is heeft u nog garantie. De vraag is nu in dit geval of er sprake is van een gebrek aan deze auto. Waar de verkoper aangeeft dat dit verbruik binnen de normen valt, geeft mijn collega aan dat dit niet acceptabel is. dat geeft hoe dan ook grond om de discussie met uw garage aan te gaan. U koopt geen nieuwe auto om steeds uw olie te moeten peilen.

Gebrek
Naar onze mening kunt u in dit geval aangeven dat er sprake is van een gebrek, of in ieder geval een eigenschap die u niet hoeft te verwachten bij een nieuwe auto. Mocht beroep op garantie worden afgewezen, dan kunt u nog altijd een beroep doen op de wet. U mag als consument op grond van de wet redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Hoe ouder de auto, des te eerder u rekening moet houden met gebreken.

Het gebrek moet bij de levering al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. De verkoper moet dan aantonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

Uw rechten
In uw geval betreft het een nieuwe auto. Daarbij kunt u stellen dat u geen gebreken of problemen hoeft te verwachten. U kunt de verkoper aanspreken en aangeven dat dan wel dit gebrek verholpen moet worden, dan wel een andere oplossing geboden moet worden om dit op te lossen. U heeft recht op een oplossing. Er zal bekeken moeten worden wat er aan de hand is en hoe dit opgelost kan worden. Daarbij zijn de kosten voor rekening van de verkoper.

Komt u er met de verkoper niet uit, dan heeft u de mogelijkheid om uw zaak voor te leggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. 

Stappenplan
Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.