Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Lambda sensor en motor garantie

Vraag gesteld door M. van Doorn op 21 december 2020

Wij hebben 4 maanden geleden een Toyota Yaris (2008) met 1.3 VVTi benzine motor gekocht bij een niet Bovag aangesloten handelaar in Woerden. Daarbij hebben wij ook 6 maanden garantie gekocht, op de bon staat dat dit garantie is op de motor en de versnellingsbak. Na 3 en een halve maand gingen in de Yaris de lampjes van VSC (Vehicle Stability Control), Motor Management en Traction Control branden en hebben we de auto terug gebracht. De handelaar heeft de auto naar eigen zeggen door een expert uit laten lezen en die kwam tot de conclusie dat de auto "niet gewend was aan E10 brandstof omdat ze in Duitsland (waar de auto vandaan komt) meestal E5 tanken". Hij heeft de computer gereset en daarmee zou het opgelost zijn, misschien moest hij later nog een keer gereset worden en we moesten voortaan alleen nog maar Euro98 tanken. Toen de lampjes weer gingen branden heb ik aan de handelaar gevraagd of we de auto ook in de buurt van Delft konden laten onderhouden/resetten omdat Woerden voor ons wat ver is. Dat was goed, maar hij wilde wel eerst weten wat het ging kosten voordat ze er iets aan zouden doen. Ik heb de auto voor de zekerheid naar een Toyota garage gebracht om daar een wat onafhankelijker oordeel te krijgen (eigen kosten €49,-) en die zeiden meteen dat de lambda sensor stuk was en deze vervangen moest worden.

Ik heb dit direct gemeld bij de handelaar en gevraagd of hij akkoord was met het vervangen van die Lambda Sensor, maar toen zei hij dood leuk dat dit niet onder de garantie viel. Maar zo'n sensor hoort toch gewoon onder motor garantie te vallen? Ik zou graag willen weten welke rechten wij hebben en wat we kunnen ondernemen tegen de handelaar om de lambda sensor alsnog te laten vervangen. Of zijn we er gewoon flink bij genaaid en draaien we zonder pardon op voor alle verdere kosten aan die auto?

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht met zes maanden garantie op motor en versnellingsbak. Nu moet de Lambda sensor vervangen worden. U vraagt waar u recht op heeft.

Garantie
Of u recht heeft op garantie hangt af van de voorwaarden van de door u gekochte garantie. U heeft recht op herstel als de Lambda sensor deel uitmaakt van de motor of versnellingsbak. Een Lambda sensor maakt op zich geen deel uit van de motor of versnellingsbak zelf. Wel zijn onze experts van mening dat dit onderdeel essentieel is voor een goede werking van de motor. Zonder dit onderdeel kan het voorkomen dat de motor niet naar behoren werkt of in een nood loop gaat. Geeft u dit aan bij de verkoper om alsnog een beroep op garantie te kunnen doen. Indien de garantie alleen vermeld "draaiende delen", dan valt dit onderdeel er niet onder.

Geen garantie, wel de wet
Naast een beroep op garantie kunt u zich ook beroepen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Hoe ouder de auto, des te eerder u rekening moet houden met gebreken.

Het gebrek moet bij de levering al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. De verkoper moet dan aantonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

Als koper moet je wel onderzoeken wat je koopt. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig te zien of bemerken dan zijn het geen verborgen gebreken.

In uw geval betreft het een auto uit 2008. Daarbij kunt u niet meer stellen dat u geen gebreken hoefde te verwachten. U kunt de verkoper verzoeken om aan de kosten van herstel bij te dragen. Het zou zeer klantvriendelijk zijn als de verkoper een deel van de kosten op zich neemt. 

Stappenplan
Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.