Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Koelsysteem verstopt Golf 7 1.6 TDI

Vraag gesteld door op 5 december 2020

Mijn Golf 7 1.6 TDI Bluemotion uit januari 2014 is 2 weken terug naar de Volkswagen dealer gegaan met een verstopte kachelradiator. De kachelradiator is vervangen en het koelsysteem doorgespoeld met behulp van externe pomp, echter na de test rit was deze alweer opnieuw verstopt. Ze zeggen nu dat het probleem in het onderblok zit en enige oplossing de motor vervangen. De auto heeft pas 170.000km gereden en heeft elke beurt netjes bij de dealer gehad. Is het normaal dat motor nu al vervangen moet worden? Heb ik nog andere opties? Er is verder geen coulance vanuit Volkswagen dus moet nu €5800 gaan betalen voor het plaatsen van een stripmotor, wat twijfelachtig is of de auto dit nog waard is.

Antwoord van Chaim

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

 

De kachelradiator van uw auto werkte niet goed meer. De dealergarage waar uw auto in onderhoud is heeft geconstateerd dat de radiator verstopt raakt door een defect in het onderblok van de motor. De motor van uw Volkswagen met dieselmotor moet worden vervangen. De motor heeft inmiddels 170.000 km gelopen. De dealer heeft aangegeven dat de auto niet meer in de coulanceregeling valt die VW Nederland biedt. De kosten voor het plaatsen van een ruilmotor zijn € 5.800,-. U twijfelt of de auto het nog waard is om deze reparatiekosten te maken.

Conformiteit
Een product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben. Welke redelijke verwachtingen u mag hebben, zijn afhankelijk van o.a. de aard van het gebrek, het bouwjaar en kilometrage van de auto. De koper zal moeten bewijzen dat er sprake is van een gebrek wat hij niet hoefde te verwachten en dat het gebrek, althans de oorzaak daarvan al bestond op het moment van levering.

Gebrek
Bij normaal gebruik en onderhoud hoeft u als koper niet te verwachten dat de motor na 6 jaar en 170.000 km vervangen moet worden. Van een dieselmotor mag u verwachten dat deze het dubbele aantal kilometers haalt. Naar mening van onze auto technische experts, is er sprake ven een gebrek in de motor wat u niet hoefde te verwachten en waarvan de oorzaak al aanwezig was op het moment dat de auto werd afgeleverd.

Rechten bij non-conformiteit
Als een product gebrekkig is en dit gebrek al bestond op het moment van aflevering dan kunt u van de verkoper o.a. kosteloos herstel van het gebrek vorderen. De verkoper zal het gebrek binnen een redelijke termijn moeten verhelpen. Nadat u de verkoper schriftelijk hebt verzocht om herstel en de verkoper niet binnen een redelijke termijn het gebrek verhelpt of wilt verhelpen, dan kunt u het herstel door een derde laten uitvoeren en de kosten op de verkoper verhalen.

Coulance
Een coulance-regeling houdt in dat een partij toezegt iets te doen zonder daartoe verplicht te zijn en zonder daarvoor een tegenprestatie te kunnen vragen. Als een partij verplicht kan worden iets te doen is er dus geen sprake van coulance, maar van het uitoefenen van een recht. U heeft recht op kosteloos herstel door de verkoper van het gebrekkige product. Eventuele afspraken tussen importeur en verkoper hebben geen effect op uw wettelijke rechten.

Conclusie
De motor behaalt lang niet het aantal kilometers dat u mag verwachten. Mits u de auto normaal heeft onderhouden en gebruikt, u kunt kosteloos herstel van dit gebrek, door vervanging van de motor eisen van de verkoper.
Ik raad u aan om het voorgaande aan de verkoper voor te leggen en de verkoper aan te spreken tot kosteloos herstel op grond van art. 7:17 jo. 7:21 BW. U zult moeten bewijzen dat u het gebrek niet hoefde te verwachten en dat het gebrek al aanwezig was op het moment van aflevering. Of er sprake is van een gebrekkige motor kunt u laten vaststellen door een technische expertise laten verrichten door een expertisebureau, bijvoorbeeld door DEKRA.
 
Als u er onderling niet uitkomt, kunt u om bemiddeling vragen bij de Bovag en/of het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen (Voertuigen - De Geschillencommissie).
 Voor meer informatie over uw rechten bij non-conformiteit (Klachten na aankoop - ANWB), verwijs ik u graag naar onze website.