Hoge bandenslijtage nieuwe auto

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 02 december 2020

November 2019 nieuwe Peugeot 2008 gekocht. Onlangs eerste beurt gehad bij 12.000 km. Daarbij bleek dat de voorbanden nog 4,5 mm profiel hebben. Het zijn banden van Goodyear type Efficiency Grip. Goodyear meent dat hier sprake is van extreme slijtage en dat dit moet worden veroorzaakt door een nader vast te stellen mankement. De (officiële Peugeot) dealer stelt zich op het standpunt dat hij er niets aan kan doen en is eigenlijk niet bereid om onderzoek te doen. Van belang is nog te melden dat meteen na aflevering bleek dat drie van de wielen niet gebalanceerd waren en dit als nog is gebeurd. Enkele weken later is dat nog een keer herhaald omdat bleek dat bij de eerste keer de apparatuur om de wielen te balanceren niet gekalibreerd was. De dealer stelt zich passief op, maar volgens mij heeft hij als leverancier toch ook een zorgplicht in het geval van mankementen e.d. Op vragen mijnerzijds wordt steevast verdedigend geantwoord. Bij de beurt werd ook ongevraagd een interieurfilter vervangen. Terwijl dat na 12.000 km zeker nog niet nodig is. Mijn vertrouwen in de deskundigheid en de klantgerichtheid van de dealer is sterk gedaald. Mijn vraag; wat kan ik doen, waar kan ik terecht. De dealer heeft toch ook een zekere plicht; er zit tenslotte fabrieksgarantie op de auto. Graag uw visie; u kunt me natuurlijk ook bellen op het bij u bekende nummer. 
 

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

Eind 2019 heeft u een nieuwe auto gekocht. Onlangs heeft u de auto na 12.000 km voor een onderhoudsbeurt langsgebracht bij het dealerbedrijf. Bij deze onderhoudsbeurt is het interieurfilter vervangen, ook is geconstateerd dat de banden nog een profieldiepte hebben van 4,5 mm. U maakt zich zorgen over de snelle slijtage van de banden en bent van mening dat het interieurfilter nog niet vervangen hoefde te worden. U heeft navraag gedaan bij de fabrikant van de banden en die geeft aan dat zij vermoeden dat er sprake is van een nader vast te stellen mankement. De verkoper wil niet meewerken aan een onderzoek naar de snelle slijtage. Vlak na aflevering is er een probleem geweest met het uitbalanceren. U wilt graag weten wat uw rechtspositie is.

Slijtage banden
De oorzaak van de snelle slijtage van de banden kent waarschijnlijk geen externe oorzaak, volgens onze automotive experts. Ook het probleem met het uitbalanceren van de wielen houdt hiermee waarschijnlijk geen verband. Bij gelijkmatige slijtage van de band ligt, bij normaal gebruik en de juiste bandenspanning, de oorzaak van de slijtage meestal in de band zelf. Het lijkt erop dat de dealergarage geen ongelijkmatige slijtage heeft vastgesteld en dat er dus sprake is van ‘natuurlijke slijtage’. Zogenoemde ‘montage’ banden slijten altijd wat sneller dan ‘dezelfde’ banden die in de winkel worden gekocht. Als de slijtage met name zichtbaar is bij de voorwielen en de auto tevens voorwiel-aangedreven is, speelt dat ook een belangrijke rol.

Interieurfilter
Volgens de fabrieksopgave moet het interieurfilter iedere 25.000 km of 2 jaar vervangen worden. Tenzij de dealergarage kan aantonen dat het filter kapot of ernstig vervuild was, hoefde het filter nog niet vervangen te worden.

Wat te doen
Voor wat betreft het interieurfilter is het raadzaam de dealer te confronteren met de fabrieksopgave en aan te geven dat het oude filter wat u betreft teruggeplaatst kan worden. Tenzij een goede reden wordt aangevoerd voor vervangen, hoeft u deze kosten niet te betalen. Het vervangen van het filter behoort niet tot het ‘normale onderhoud’ voor uw auto in de gegeven omstandigheden en maakte zodende geen onderdeel uit van de overeenkomst met betrekking tot de onderhoudsbeurt. Onnodige vervangingen die niet zijn overeengekomen hoeft u niet te betalen.

Voor wat de banden betreft gaat u er met de garage, zo lijkt het, onderling niet uitkomen. U kunt een technisch onderzoek laten doen naar de slijtage van de banden en als blijkt dat de banden niet voldoen aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mocht hebben, kunt u vervanging van de banden van de verkoper eisen. Hierbij moet u waarschijnlijk wel rekening houden met een verbruiksvergoeding. U had dan bij aankoop weliswaar recht op banden die minder aan slijtage onderhevig waren, maar u heeft wel een jaar gebruik gemaakt van de banden. Dit gebruik mag verrekend worden met de dan verdere kosteloze vervanging.

Naar mijn mening maakt u het meeste kans door met de fabrikant van de banden in gesprek te gaan. Zij hebben immers aangegeven dat zij vermoeden dat er sprake is van een mankement. Mogelijk kunt u de onderzoekskosten delen met de fabrikant of via de fabrikant een korting op een nieuwe set banden krijgen.

Conclusie
Bij slijtage onderdelen is het vaak lastig om aan te tonen dat er sprake is van een gebrek wat u niet hoefde te verwachten. Als vast zou komen te staan dat de banden niet voldoen aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben, dan kunt u kosteloze vervanging van de banden van de verkoper eisen op grond van non-conformiteit. Bij gelijkmatige slijtage, zal dit in de praktijk erg lastig zijn. Ik raad u aan om met de fabrikant van de banden te kijken naar een oplossing. Voor het interieurfilter geldt dat u de kosten voor vervanging niet hoeft te betalen, tenzij de dealer bewijst dat vervanging in dit geval noodzakelijk was. Kan de dealer dit niet bewijzen, dan geldt dat vervanging niet is voorgeschreven door de fabrikant en dat vervanging geen onderdeel uitmaakte van de onderhoudsovereenkomst.

Voor meer informatie over klachten na onderhoud en voor nadere informatie over uw rechten bij non-conformiteit, verwijs ik u graag naar onze website.