Display Fiat 500 valt uit

Vraag gesteld door B. Budding op 11 januari 2021

Van mijn Fiat 500, bouwjaar 2014, circa 40.000 km, is een deel van de display uitgevallen. Naar aanleiding van een vraagsteller uit 2018 gaf u aan dat het wenselijk is contact op te nemen met de leverancier omdat dit euvel voor een dergelijke auto nog niet verwacht mag worden. Deze leverancier(Bochane in Almere) voert het merk Fiat echter niet meer. Wat te doen?
 

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

Uw auto heeft een probleem met het display. De leverancier voert het merk van uw auto echter niet meer. U vraagt wat u kunt doen.

Als u een auto heeft gekocht en uw garantie is verlopen, dan kunt u altijd nog een beroep doen op de wet als uw auto een gebrek vertoond. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Hoe ouder de auto, des te eerder u rekening moet houden met gebreken.

Het gebrek moet  bij levering al aanwezig zijn geweest. In uw geval betreft het een auto van 6 jaar oud. Daarbij kunt u niet zonder meer stellen dat u geen gebreken hoeft te verwachten. De kilometerstand speelt zoals aangegeven ook een rol. Uw auto heeft 40.000 km gereden. In dat geval hoeft u in ieder geval nog geen rekening te houden met grote gebreken. U mag van de verkoper een bijdrage verwachten in de reparatiekosten.

U kunt alleen de verkoper aanspreken. het feit dat deze het merk Fiat niet meer voert doet daar niet aan af. Als verkoper moet je instaan voor hetgeen je verkoopt. Het zou redelijk zijn als de verkoper u tegemoetkomt. Kan de verkoper zelf de auto niet repareren, dan kan hij in ieder geval bijdragen in de kosten voor herstel elders. Bespreekt u de mogelijkheden met de verkoper. Komt u er samen niet uit, dan zult u juridische stappen moeten ondernemen. 

Voor meer informatie over uw rechten en een stappenplan voor het aanspreken van de verkoper verwijs ik u graag naar onze website: Klachten na aankoop - ANWB