Boete niet betaalde tol in Oostenrijk

Vraag gesteld door J. Pleyte op 24 november 2020

Ik heb op 3-2-2020 om 11.31 uur een Go-box gekocht in Telfs Oostenrijk. Deze box bij het verkoopstation geïnstalleerd. Een uur later( 12.27 uur) werd ik geflitst bij Wattens. Hiervoor ontving vorige week een boete van €240,- . Na dit tijdstip heb ik nog 3 weken gebruik gemaakt van de tolwegen zonder problemen. Ik bezit de aankoopdocumenten met data en tijd. Ik denk dat er een vertraging zit in de registratie. Ik heb een mail opgesteld naar ASFiNAG compleet met de aankoopdocumenten. Hebben jullie advies inzake dit probleem? Ik dien binnen 3 weken te betalen.

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft een boete gekregen uit Oostenrijk. U heeft echter voor het oprijden van de tolweg een Go-Box aangeschaft en geactiveerd. U vermoedt dat de boete is opgelegd omdat er een vertragingstijd zit tussen het ‘aanmelden’ van de Go-Box en het eerste gebruik van de tolweg. U wilt graag weten hoe u dit probleem kunt oplossen.

Go-Box
Voor het gebruik van tolwegen in Oostenrijk met een camper van meer dan 3.5 ton moet gebruik worden gemaakt van de Go-Box.

U koopt een Go-Box bij een verkooppunt, betaalt € 5,- administratiekosten en stort een pre-paid tegoed van minimaal € 75,-. Ongebruikt tegoed krijgt u terug als de Go-Box na gebruik wordt teruggestuurd. Vervolgens plaatst u de Go-Box volgens instructie bij de voorruit van het voertuig. Ten slotte moet u binnen 28 dagen na aankoop bewijzen dat de aangegeven emissieklasse overeenkomt met uw voertuig. Dit kan door het per e-mail versturen van het kentekenbewijs of direct bij geselecteerde verkooppunten van de Go-Box.

Boete
De door u ontvangen boete is niet het gevolg van het niet betalen van de tol, maar van het niet tijdig bewijzen van de emissieklasse. Het boetebedrag en de omschrijving van de overtreding bevestigen dit.

Conclusie
De boete is terecht opgelegd, omdat er niet tijdig bewijs is geleverd van de emissieklasse van het voertuig. Omdat het leveren van bewijs ook mogelijk is bij geselecteerde verkooppunten, had het op de weg van de betreffende medewerker gelegen om u op het tijdig aanleveren van dit bewijs, te wijzen. Formeel zal de huidige boete betaald moeten worden. Ik raad u aan om alsnog het bewijs van de emissieklasse te leveren aan ASFiNAG en u kunt hen, gelet op de feiten en omstandigheden vragen om matiging van de boete.

Voor verdere informatie over het activeren van de Go-Box, verwijs ik u graag naar de servicepagina van ASFiNAG. Voor algemene informatie over tol in Oostenrijk, verwijs ik u graag naar onze website.