Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Auto gekocht zonder garantie en nu veel storingen en technische problemen

Vraag gesteld door W. te Boekhorst op 17 december 2020

Ik heb een bmw 3 serie touring uit 2008 gekocht bij een bovag garage. Toen ik naar de auto kwam kijken. Om een proefrit te maken was er niks mis mee en reed de auto heel fijn. De verkoper wilde als het met bovag garantie kwam 7.200 euro. Maar ik mocht hem meenemen voor 6.000 euro zonder garantie. Hij legde mij uit dat jij zelf de auto van onderhoud en apk had voorzien. En er helemaal niks mis mee was en ik daarom de garantie niet nodig zou hebben. Ik geloofde hem omdat het dan ook natuurlijk 1.200 euro zou schelen. En ja de auto was toch goed? Er hing wel een lichte olie lucht in de auto maar dat kwam volgens hem omdat hij de kleppendekselpakking had vervangen. En dat zou vanzelf overgaan. Na ongeveer een maand begon ik toch te twijfelen aan de geur. En ben ik naar een garage gegaan. Daar kwamen ze erachter dat er in de kleppendekselpakking een gat zat waardoor er olie lekte op het spruitstuk. Die hebben ze vervangen en de auto uitgelezen. Waarbij nog veel storingen omhoog kwamen. De storingen hebben ze voor me verwijderd en tien leek er kiks meer mis mee. Reparatie kosten 250 euro. Dan ongeveer 2 weken later toen de auto starte begon ie te trillen als hij stil stond als ik reed voelde ik niet veel. Behalve vermogens verlies wat de auto op het scherm ook aangaf. Weer terug naar de garage gegaan waar ik ook de vorige keer was geweest. En daar kwamen ze nu een waslijst aan storingen tegen. Die ze er pas uitkregen na 3 dagen restten en rijden. De garage houder heeft mij nu geadviseerd om terug te gaan naar waar ik de auto heb gekocht. Omdat deze niet goed is. Ik gaf aan dat ik geen garantie had en hij zei dat ik wel moest proberne omdat achteraf blijkt dat de auto niet goed is. Nu vroeg ik mij hoe ik dit het beste kan aanpakken.
 

Antwoord van Chaim

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft onlangs een occasion gekocht en heeft daarbij afgezien van BOVAG garantie. Bij aankoop rook u een oliegeur. Volgens de verkoper zou deze geur vanzelf verdwijnen. Enige tijd na aankoop bleek de oliegeur te blijven, waarna u de auto ter reparatie heeft aangeboden aan een garagebedrijf. Enige tijd later trad er vermogensverlies op, wat ook op de boordcomputer wordt aangegeven. Het garagebedrijf merkte op dat de motor diverse storingen had en heeft u geadviseerd terug te gaan naar de verkoper. U wilt graag weten wat uw rechtspositie is en hoe u dit moet aanpakken.

Garantie
Garantie is een toezegging van de verkoper dat het product bepaalde eigenschappen heeft. Als er een gebrek ontstaat of er ontbreken onderdelen, dan kun je een beroep doen op de garantie en de verkoper moet dan in principe kosteloos herstellen. Garantie kan onderdeel zijn van de koopovereenkomst. U bent met de verkoper geen garantie overeengekomen.

Conformiteit
Naast een eventuele tussen partijen overeengekomen garantie heeft u ook wettelijke rechten. Een product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben. Welke redelijke verwachtingen u mag hebben, is o.a. afhankelijk van de aard van het gebrek, het bouwjaar en kilometrage van de auto. In beginsel moet u als koper bewijzen dat het gebrek al bestond op het moment van aankoop.

Consumentenkoop
In het geval van een consumentenkoop wordt de bewijslast voor de eerste 6 maanden na aankoop omgedraaid. De verkoper zal dus moeten bewijzen dat het gebrek niet al aanwezig was op het moment van aankoop. Met andere woorden de verkoper zal moeten aantonen dat het gebrek is ontstaan door onjuist gebruik of verkeerd onderhoud. Dit volgt uit art. 7:18 BW.

Gebrek
U hoeft dus alleen te bewijzen dat de auto niet voldoet aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mocht hebben. Als de motor vermogensverlies heeft, kan de auto niet normaal gebruikt worden. Daarnaast hoefde u, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, de eerste 6 maanden na aankoop geen groot onderhoud te verwachten. Er is dus sprake van een gebrek wat u niet hoefde te verwachten.  

Rechten bij non-conformiteit
Als een product niet voldoet aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben, kunt u van de verkoper eisen dat het gebrek op zijn kosten wordt hersteld.

Conclusie
Ik raad u aan de verkoper (schriftelijk) aan te spreken tot kosteloos herstel van het gebrek. Het gebrek is u duidelijk geworden binnen 6 maanden na aankoop, tenzij de verkoper kan bewijzen dat het gebrek niet bestond bij aankoop, zal hij over moeten gaan tot kosteloos herstel. Als u er onderling niet uitkomt kunt u het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Als u een rechtsbijstandverzekering heeft raad ik aan deze in te schakelen.

Voor meer informatie over uw rechten bij non-conformiteit en een stappenplan, verwijs ik u graag naar onze website.