Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Zelfde reparatie binnen 10 maanden

Vraag gesteld door op 17 september 2020

In sept 2019 heb ik mijn Volvo V70 een grote beurt laten geven bij de Volvo-garage waar ik hem heb aangeschaft en ik al jaren kom. Daarbij zijn o.a de hoezen van de assen vervangen, wat een flink bedrag was. Omdat deze garage in Amsterdam zit en ik in Schiedam woon, heb ik besloten hem voortaan bij een Volvo-garage in Vlaardingen in onderhoud te geven. Dat heb ik in juli 2020 laten doen.

De beurt hield echter opnieuw in dat de beide hoezen moesten worden vervangen. Na deze zelfde opnieuw dure reparatie heb ik mij bij beide garages beklaagd. Omdat beiden niet reageren (Amsterdam reageert niet en vlaardingen geeft aan dat ze toch echt kapot waren) heb ik mijn beklag gedaan bij Volvo Nederland. Deze zeggen dat de garages het op moeten lossen. Ik word dus van het kastje naar de muur gestuurd. Is er iets wat jullie kunnen doen?

Antwoord van Chaim

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U hebt in september 2019 o.a. de hoezen van de assen laten vervangen door het dealergaragebedrijf waar u de auto heeft gekocht. Bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt, in juli 2020, door een dealergarage nabij uw woonplaats zijn opnieuw de hoezen vervangen. U heeft zich hierover beklaagd bij beide garagebedrijven én bij de importeur. De garagebedrijven reageren niet op uw verzoek om de kosten voor de hoezen niet (opnieuw) te rekenen. De importeur verwijst u naar de dealergarages. U wilt graag weten wat u nog kunt doen en wat uw rechtspositie is.  

Conformiteit

U heeft recht op een product dat voldoet aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben. Welke redelijke verwachtingen u van een product mag hebben is o.a. afhankelijk van de betaalde prijs, leeftijd, aard van het gebrek en de kilometrage. Als het product niet voldoet aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben en dit gebrek al bestond bij aflevering, dan heeft u op grond van de wet recht op kosteloos herstel van het gebrek door de verkoper van het product.

Aard van het gebrek

U mag van de hoezen van de as volgens onze automotive experts een langere levensduur verwachten dan krap één jaar. Door verbeteringen in het productieproces gaan deze hoezen zelden kapot. Zonder een duidelijke oorzaak van buitenaf, bijvoorbeeld een tak of ander object die de hoes heeft beschadigd, mag een levensduur van ten minste 8 jaren worden verwacht. In de meeste moderne auto’s worden de hoezen zelfs nooit vervangen.

Geen beroep op non-conformiteit

Hoewel u een goede kans had op een beroep op non-conformiteit en zodoende kosteloos herstel van het gebrek, had u de verkoper in de gelegenheid moeten stellen het gebrek te verhelpen. Door dit na te laten zal het zeer lastig blijken om de verkoper alsnog aan te spreken tot vergoeding van de door u gemaakte kosten. Op grond van non-conformiteit kunt u het tweede dealerbedrijf niet aanspreken tot kosteloos herstel.

Bovag voorwaarden en Fabrieksgarantie

Op grond van de Bovag voorwaarden, wordt op nieuw geplaatste onderdelen o.a. een fabrieksgarantie gegeven. Hoewel de Bovag voorwaarden eveneens bepalen dat u de reparateur van het defecte onderdeel in de gelegenheid moet stellen het gebrek te verhelpen, geldt een dergelijke voorwaarde meestal niet voor een fabrieksgarantie. Meestal kan een fabrieksgarantie worden ingeroepen tegenover ieder dealerbedrijf. Volvo geeft per 1 juni 2020 een levenslange garantie op onderdelen. Hoe de fabrieksgarantie was voor deze datum is voor mij niet duidelijk geworden. Meestal is een fabrieksgarantie op onderdelen beperkt tot 1 jaar.

Conclusie

Ik raad u aan om het tweede dealerbedrijf (schriftelijk) te vragen om de kosten voor de hoezen van de as niet in rekening te brengen c.q. te crediteren, op grond van een vervanging onder fabrieksgarantie. Ik raad u aan om hierbij te verwijzen naar de vervanging door het eerste garagebedrijf en de factuur van deze vervanging mee te sturen. Ook raad ik u aan te vermelden dat u zich richt tot het dealerbedrijf wat nu kosten in rekening heeft gebracht voor de vervanging, omdat het voertuig daar nu in onderhoud is. En dat het u om het even is wie van betrokken partijen de schade draagt, zolang u deze kosten niet hoeft te dragen.

Als het dealerbedrijf afwijzend reageert, kunt u de Bovag om bemiddeling vragen en/of het geschil voorleggen aan de geschillencommissie voertuigen.

Voor meer informatie over non-conformiteit verwijs ik u graag naar onze website.