Vliegwiel stuk

Vraag gesteld door A. Rutten op 09 oktober 2020

Ik rijd een fiat 500  km stand 60.000 km nu blijkt mijn vliegwiel stuk en moet vervangen worden incl de koppeling. Dit is een dure reparatie, omdat dit een voorkomend probleem blijkt te zijn bij dit type auto heb ik de importeur gebeld die doet er niets mee omdat ik de auto heb gekocht bij een Bovaggarage die geen fiat licentie heeft maar als blijkt dat dit een fabricagefout fout is zou dit toch niet uit moeten maken! De auto is altijd in onderhoud geweest.

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

In 2018 heeft u een tweedehands auto gekocht. Onlangs heeft u de auto weggebracht naar de garage die de auto in onderhoud heeft. Het vliegwiel en de koppelingsplaat moesten worden vervangen. U heeft de reparatie door de onderhoudsgarage laten uitvoeren.

Het is u gebleken dat het euvel vaker voorkomt en dat u een dergelijk gebrek niet hoeft te verwachten op grond van het aantal gereden kilometers en de leeftijd van de auto. U heeft de importeur/fabrikant geconfronteerd met de noodzakelijke reparatie. De importeur geeft nul op rekest aangezien u de auto niet bij merkdealer heeft afgenomen. U wilt graag weten wat uw rechtspositie is.

Garantie
Bij de koopovereenkomst bent u met de verkoper een Bovag garantie van 6 maanden overeengekomen. Deze termijn van 6 maanden is verlopen, zodat u geen aanspraak meer kunt maken op deze garantiebepalingen. Ook de fabrieksgarantie vanuit de fabrikant/importeur is door tijdsverloop komen te vervallen. Ook op fabrieksgarantie kunt u geen aanspraak (meer) maken.

Conformiteit
Naast de eventuele aanvullende garanties die u met de verkoper van een product overeen kunt komen, heeft u ook wettelijke rechten. Een product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die de koper op grond van de overeenkomst van het product mag hebben. Welke redelijke verwachtingen een koper van een product mag hebben is o.a. afhankelijk van de aard van het gebrek, de betaalde prijs, het bouwjaar en de kilometrage.

Gebrek
Onze automotive experts komen soortgelijke problemen vaker tegen bij de Fiat Twinair motor. Ook horen zij met regelmaat dat de problemen al ontstaan vanaf 50.000 km. De oplossing voor dit probleem wordt vaak gevonden in het plaatsen van een gemodificeerd vliegwiel. Hoewel er sprake kan zijn van een verkeerd gebruik of een andere oorzaak die voor rekening van de koper behoort te blijven, ontstaat de indruk dat het originele vliegwiel niet de eigenschappen bezit die ervan verwacht mogen worden.

Rechten bij non-conformiteit
Als de koper kan bewijzen dat er sprake is van een gebrek dat hij niet hoefde te verwachten én dit gebrek al bestond op het moment van aflevering, dan kan de koper kosteloos herstel vorderen van de verkoper.

Conclusie
U kunt geen aanspraak maken op garantiebepalingen die door tijdsverloop niet meer geldig zijn. U heeft geen contractuele relatie met de importeur of fabrikant en kunt daarom van hen geen vergoeding afdwingen. Dat de fabrikant verwijst naar de verkoper is juridisch correct.
Waarschijnlijk had u met succes kosteloos herstel van de verkoper van de auto kunnen vorderen. U heeft het herstel door een ander dan de verkoper laten uitvoeren. Formeel heeft u daarmee uw recht op kosteloos herstel verspeeld.

Ik raad u aan om de verkoper te confronteren met het inmiddels herstelde gebrek en hem te wijzen op uw rechten bij non-conformiteit, die u tegen de verkoper had kunnen inroepen. Mogelijk blijkt de verkoper dan bereid tot een coulance-regeling.  

Voor meer informatie over uw rechten bij non-conformiteit, verwijs ik u graag naar onze website.