Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Schade aan huurauto

Vraag gesteld door E. Brevoord op 10 augustus 2020

Wij hebben in Duitsland een auto gehuurd, anderhalve dag, bij terugbrengen was er niemand meer aanwezig. We hebben de sleutels in de daarvoor bestemde kluis gedaan, de vlgde dag kregen we bericht dat er een velg beschadigd was. Wij weten eigenlijk wel zeker dat wij geen schade gereden hebben, hebben dit ook aangegeven, nu krijgen we een week later de rek van reparatie/vervangen van de velg. Maar hebben geen enkel bewijsstuk gezien van de schade. Kan dit zomaar?

Antwoord van Lisette

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

U hebt de huurauto ingeleverd zonder dat er iemand van het autoverhuurbedrijf aanwezig was. De auto blijkt nu een beschadigde velg te hebben. U heeft daarvoor een rekening gekregen. U vraagt of u de schade moet betalen.

Het is aan u om aan te tonen dat de schade aan de velg niet door u is veroorzaakt, bijvoorbeeld met foto's. Maar het buiten openingstijden inleveren van een huurauto kan een risico meebrengen. In veel algemene voorwaarden wordt bepaald dat u toestemming moet hebben om de auto buiten openingstijden in te leveren en dat u aansprakelijk bent voor eventuele schade totdat het autoverhuurbedrijf de auto heeft kunnen inspecteren. De inspectie moet zo spoedig mogelijk na opening van het bedrijf plaatsvinden. Of dat in uw geval ook geldt, kunt u nagaan in de algemene voorwaarden van het autoverhuurbedrijf.

U kunt natuurlijk wel vragen om bewijs dat de velg van de auto die u hebt gehuurd is beschadigd en wanneer precies de schade is geconstateerd.