Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Schade aan auto door ander

Vraag gesteld door op 13 oktober 2020

Mijn voorganger verloor het neuswiel van zijn aanhangwagen, ik kon deze niet ontwijken en het neuswiel is onder mijn auto in geslagen, in eerste instantie leek er niks aan de hand maar een stukje verder ging mijn oliedruklampje aan, ik ben z.s.m. gestopt. Mijn auto is afgesleept naar de garage, mijn carterpan en turbo bleken kapot te zijn door het voorval. Ik heb met de tegenpartij het schadeformulier ingevuld. Om de schade te bepalen is er een schade-expert ingeschakeld. Nu zegt de schade-expert dat de turbo een slijtageonderdeel is en ik 25 % van de kosten voor de nieuwe turbo zelf moet betalen. Mijn vraag is klopt dit volgens jullie? Ik kon er totaal niks aan doen wat er gebeurd is, en mijn turbo was niks mis mee, doordat de auto zonder oliedruk heeft gelopen is de turbo kapot gegaan. Het gaat om een seat leon diesel van 2013 met 210.000 km op de teller. Ik ben all risk verzekerd. 
 

Antwoord van Chaim

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

Onlangs reeds u op de snelweg en verloor de voertuig combinatie direct voor u het neuswiel van de aanhangwagen. Dit neuswiel is onder uw auto gekomen en heeft schade veroorzaakt. De carterpan en turbo zijn door het voorval onherstelbaar beschadigd. U heeft naar aanleiding hiervan, samen met de bestuurder van de voertuigcombinatie een schadeformulier ingevuld. De verzekering heeft vervolgens een schade-expert ingeschakeld die heeft geconcludeerd dat de defecte turbo een zogenoemd slijtage onderdeel is en dat u daarom 25% van de kosten voor de nieuwe turbo zelf zal moeten dragen. U wilt graag weten of de turbo inderdaad een slijtage onderdeel is en of het toerekenen van 25% van de kosten rechtmatig is.

Turbo
De turbo is inderdaad een slijtage onderdeel. Grotendeels is de levensduur van een turbo afhankelijk van de bestuurder. Als je de auto eerst op temperatuur laat komen voordat inspanning gevraagd wordt en na een grote inspanning nog even stationair laat draaien, wordt de turbo goed nagesmeerd en kan de turbo voldoende afkoelen. De gemiddelde levensduur van een turbo is 150.000 tot 200.000 km. Echter door de grote invloed van de gebruiker op deze levensduur komt het ook vaak voor dat een turbo nooit hoeft te worden vervangen.

Schade en verzekering
Als iemand anders aansprakelijk is voor schade, moet deze partij de schade vergoeden. Het uitgangspunt hierbij is dat de aansprakelijke partij de benadeelde in de positie brengt zoals die was direct voor de schadeveroorzakende gebeurtenis.

Nieuw voor oud
Door vervanging van de turbo voor een nieuw exemplaar heeft u als berijder een voordeel. U heeft in principe geen recht op dit voordeel en het kan dus redelijk zijn om een zogenoemde verbruiksvergoeding toe te rekenen.

Conclusie
Het kan redelijk zijn om de vergoeding voor herstel te corrigeren met een zogenoemde verbruikersvergoeding. U hoeft dit echter niet te accepteren. U kunt volgens mij vorderen dat een vergelijkbaar gebruikt onderdeel wordt geplaatst in plaats van een nieuw onderdeel. In dat geval hoeft u niet bij te dragen in de kosten.

Desondanks kan het verstandig zijn om voor een nieuw onderdeel te kiezen en een gedeelte van de kosten voor eigen rekening te nemen. Met gebruikte onderdelen bestaat er een groter risico op een defect dan met een nieuw geplaatst onderdeel.

Ik raad u in ieder geval aan om de toedeling van 25% van de kosten te betwisten. Het enkele feit dat de turbo slijt is volgens mij onvoldoende reden om deze conclusie te dragen.

Voor meer informatie over welke schade u kunt claimen verwijs ik u graag naar onze website.